#daredevil

Durf jij deze compromisloze makers aan?

Christophe Meierhans

Trials of Money

theater

Trials of Money
Trials of Money

theater

do 14.11 - vr 15.11.19

‘Money rules the world,’ hoor je wel eens. Is geld aansprakelijk voor wat er zich afspeelt in de wereld die erdoor wordt geregeerd? Kunnen we het ter verantwoording roepen voor de erbarmelijke situatie waarin veel mensen zich vandaag bevinden? Christophe Meierhans nodigt je uit mee te onderzoeken wat geld precies is en doet. Vorig seizoen ging hij in première met Trials of Money, nu brengt hij een herwerkte soloversie.

Mădălina Dan & Agata Siniarska

Mothers of Steel

performance

Mothers of Steel
Mothers of Steel

performance

do 05.12 - vr 06.12.19

Tijdens een meditatieve huilmarathon van bijna een uur, bevragen twee futuristische vrouwelijke personages de mechanismen die van persoonlijke emoties een politiek fenomeen maken. In een choreografie met video en grote vellen papier – tegelijk betogingsborden en drogende was – worden hun tranen van zwakte een daad van politieke kracht.

Ligia Lewis

Water Will (in Melody)

dans

Water Will (in Melody)
Water Will (in Melody)

dans

vr 06.12 - za 07.12.19

Water Will (in Melody) is een choreografie voor vier performers die vertrekt vanuit melodrama. Door taal en verschillende begrippen van ‘de wil’ tegenover elkaar te plaatsen ontstaat een dystopische fantasie vol verlangens, verbeelding en gevoelens van een naderend einde.

Bashar Murkus

The Museum

theater

The Museum
The Museum

theater

di 10.12 - wo 11.12.19

Een man pleegt een terroristische aanslag in een museum voor hedendaagse kunst: 49 kinderen en een leerkracht komen om. Zeven jaar wacht hij in de cel op de dood. Een week voor de executie overtuigt hij de politie-inspecteur die zijn zaak onderzocht om hem te vergezellen bij zijn laatste maaltijd. Welke betekenis hopen deze twee mannen te vinden in de dood, waar ze allebei op hun eigen manier naar verlangen?

Louis Janssens & Timo Sterckx

The Greatest Show on Earth

theater

The Greatest Show on Earth
The Greatest Show on Earth

theater

vr 13.12 - za 14.12.19

Louis Janssens en Timo Sterckx gebruikten het boek Europeana, een zeer korte geschiedenis van de twintigste eeuw van Patrik Ourednik om een voorstelling te maken over geschiedenis, over afstuderen, over beginnen. Het zou wel eens een lang verhaal kunnen worden.

Boyzie Cekwana & Danya Hammoud

Bootlegged

dans

Bootlegged
Bootlegged

dans

di 21.01 - wo 22.01.20

In het Amerikaanse Midwesten van de jaren 1880 gebruikten mannen hun laarzen om flessen alcohol illegaal te verplaatsen. De term ‘Bootlegging’ – oftewel smokkelen – was geboren. Nu is er Bootlegged: een ontmoeting tussen Boyzie Cekwana en Danya Hammoud. Twee lichamen, twee verhalen, en twee geschiedenissen vormen al botsend een derde, gedeeld verhaal.

Forced Entertainment

Out Of Order

theater

Out Of Order
Out Of Order

theater

vr 24.01 - za 25.01.20

Op een leeg podium onder felle lampen doen zes troosteloze clowns hun best om samen de tijd te verdrijven. Ze vliegen elkaar in de haren, komen tot bedaren – en dan herbegint het spel van voren af aan. Out Of Order balanceert op een slap koord tussen grap en tristesse. Het is een voorstelling in flarden, die wijst op een wereld aan flarden.

Iggy Lond Malmborg

Physics and Phantasma

performance

Physics and Phantasma
Physics and Phantasma

performance

vr 31.01 - za 01.02.20

Waar veel makers de leegte van de scène prijzen als dé plaats voor fantasie, krijgt ze in Physics and Phantasma iets dwangmatig en traumatisch. Het vacuüm moet kost wat kost een invulling krijgen! Om dat te doen, neemt Iggy Lond Malmborg je mee op een trip langs even willekeurige als donkere hoeken van je verbeelding: dé plek waar deze solo zich vooral voltrekt.

Kris Verdonck / A Two Dogs Company

Act. Johan Leysen plays Beckett

theater installatie

Act. Johan Leysen plays Beckett
Act. Johan Leysen plays Beckett

theater

do 13.02 - za 15.02.20

Deze gecureerde Beckett-avond brengt een verrassende mix aan vormen samen: een monoloog door Johan Leysen; een wetenschappelijke lezing over geheugen, neurologie, machines en bewustzijn; een video-installatie met immersief (post-)apocalyptisch landschap; én een concert. Met dit parcours verkent Kris Verdonck zijn met Beckett gedeelde fascinatie voor technologie, en de toenemende strijd tussen mens en machine.

Alexandra Bachzetsis

Escape Act

dans performance

Escape Act
Escape Act

dans

vr 06.03 - za 07.03.20

Heeft stem een gender, heeft huid een ras? Zowel gebruik makend van drag, vogueing, striptease, YouTube-tutorials als het triadisch ballet van Oskar Schlemmer, proberen zeven lichamen en nog veel meer objecten nieuwe constellaties uit, als surrealistische ready-mades. Met veel ironie toont de voorstelling genderidentiteiten op een hyper-stereotiepe manier, om ze vervolgens weer te ontmantelen.

Boris Charmatz

infini

dans

infini
infini

dans

wo 25.03 - za 28.03.20

Al eeuwenlang tellen dansers hun stappen tot 4, 6 of 8. Maar wat als dansers tellen tot oneindig? Boris Charmatz: ‘Ik heb altijd een hekel gehad aan tellen tijdens het dansen. In dit stuk tellen, spreken en zingen we om te dansen, maar vooral: om nog beter kunnen dwalen.’ In een wereld die meer en meer slaaf is van algoritmes, biedt Charmatz een moment van oneindigheid.

Doris Uhlich

Every Body Electric [medium]

dans

Every Body Electric [medium]
Every Body Electric [medium]

dans

do 02.04.20

Mensen met een lichamelijke beperking worden meestal eerder geassocieerd met stilstand dan met beweging. In Every Body Electric weerlegt Doris Uhlich die gedachte met vitaliteit en extase. Verwacht een boeiende dialoog tussen mens en machine, waarbij uiterst persoonlijke dansstijlen variëren van explosief tot zacht-poëtisch.

Joost Vandecasteele

Culturo Says No

theater

Culturo Says No
Culturo Says No

theater

di 05.05 - wo 06.05.20

‘Ik verzet mij tegen de luiheid van verzet. Ik walg hoe woede zich een waardig argument waant. Ik schaam me voor de saaiheid van de schreeuwers.’ Na Otaku, In Onaanvaardbare Staat en Habeus Corpus keert Joost Vandecasteele terug met deze nieuwe solo.

Jérôme Bel

Conférence sur rien (1949)

lecture performance

Conférence sur rien (1949)
Conférence sur rien (1949)

lecture performance

vr 08.11.19

‘I am here and I have nothing to say.’ Met deze woorden begon John Cage in 1949 zijn Lecture on Nothing in de New Yorkse Artists’ Club. De tekst had veel weg van een hypnotiserende partituur die de structuur volgde van Cage’s recente muzikale composities – inclusief zijn bijzondere aandacht voor stilte. Nu voert Jérôme Bel de lezing op in het Frans.