Bosch Beach
Blijven lachen
De geschilderde taferelen van Hiëronymus Bosch lijken de hel op aarde. De zeven hoofdzonden vieren er hoogtij terwijl de personages blijven glimlachen – ondanks hun lijden. Is het een symptoom van hun onwetendheid of net een keuze om zo te leven? In zijn eerste opera vertaalt theatermaker Kris Verdonck – 500 jaar later – dit vals paradijs naar de 21ste eeuw. We leven in wat op het eerste zicht ‘de beste aller werelden’ lijkt, terwijl in een ander licht dit lustoord niet veel verschilt van een waar inferno.
BOSCH BEACH speelt zich af op de witte stranden van Lampedusa, waar toeristen liggen te zonnebaden terwijl vluchtelingen in gammele bootjes aanspoelen. De voorstelling confronteert je met de ambiguïteit van een geglobaliseerde wereld en de onmogelijke schuldvragen die ze met zich meebrengt. Moeten we onze persoonlijke levensstijl aanpassen bij het zien van al dit lijden? Of is elke individuele actie verloren moeite door de omvang van de uitdagingen en de complexiteit van de oorzaken en gevolgen? Het morele verval in Bosch’ wereld – en de keuze om geen morele keuzes te maken – lijkt ook nu de makkelijkste uitweg. Schrijver Dimitri Verhulst nam het libretto voor zijn rekening en Portugese Vasco Mendonça componeerde de muziek.
‘Op een dag kijken we naar de Jungle in Calais zoals naar de Holocaust.’
Dimitri Verhulst en Kris Verdonck in de eigentijdse tuin der lusten. Een interview in De Standaard Weekblad door Nathalie Carpentier.
'Iedereen kijkt soms weg van ellende.'
Een dubbelinterview met Dimitri Verhulst en Kris Verdonck door Ewoud Ceulemans.
Zonnen en zingen tussen de lijkzakken.
Recensie door Charlotte De Somviele.
Direction Kris Verdonck | Dramaturgy Kristof Van Baarle | Music Vasco Mendonça | Libretto Dimitri Verhulst based on The Seven Deadly Sins by Jheronimus Bosch | Conductor Etienne Siebens | Vocals Marion Tassou (soprano), Rodrigo Ferreira (countertenor), Damien Pass (baritone) | Orchestra Asko|Schönberg: 1 flute (double alto flute, bass flute, piccolo), 2 clarinets (bass clarinet), 2 trumpets (flugelhorn), 1 trombone, 1 percussionist, 2 violins, 2 viola, 2 cellos, 1 double bass | Extra Robbe Peeters, Simon Van Schuylenbergh, Astrid De Haes, Freek De Craecker | Copier Wim Hoogewerf | Choreographer Marc Iglesias | Repetiteur Piano Lies Colman | Costumes Eefje Wijnings, Andrea Kränzlin | Set Kris Verdonck, Eefje Wijnings | Realization set A Two Dogs Company | Light design Jan Van Gijsel | Technical coordination Jan Van Gijsel, Nic Roseeuw | Technique Bram De Cock, Diederik Suykens, Jan Van Gijsel | Production LOD muziektheater | Production manager Isabel Vermeulen | Coproduction A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, Kaaitheater, Teatro Maria Matos, House on Fire, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Fundaçao Calouste Gulbenkian, Theater Mousonturm Frankfurt | In collaboration with Vlaanderen en Nederland gastland 2016 Frankfurter Buchmesse | With the support of Eduard Van Beinum Stichting, the Flemish Authorities & the Flemish Community Commission
A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union