Ophelia comes to Brooklyn
‘The self is also a creation, the principal work of your life, the crafting of which makes everyone an artist. This unfinished work of becoming only ends when you do, if then, and the consequences live on.’ – Rebecca Solnit, The Faraway Nearby
Hoe leer je iemand kennen door wat er achterblijft? Ophelia comes to Brooklyn is een theatertekst die Antje Katcher in 1982 schreef. In 1967 emigreerde ze als 20-jarige van een klein Duits stadje naar New York. Bij haar overlijden in 2014 liet ze een erfenis achter voor haar nicht: Katja Dreyer. Zij stuitte op brieven, gedichten, voorwerpen, een groep vrienden… allemaal fragmenten van een nog ongeschreven biografie.
Nu, in de enscenering van Ophelia comes to Brooklyn, proberen drie acteurs het verhaal te ontcijferen – het theaterstuk én het leven van Antje zelf. Samen reis je doorheen plaats en tijd: Duitsland in de jaren 50, Rusland in de jaren 60, New York in de jaren 70. Langs poëzie-lezingen, feministische protestacties en een herdenkingsceremonie. Hoe vond Antje zichzelf opnieuw uit in The New World?
• De Duitse theatermaakster Katja Dreyer woont en werkt in Brussel. Ze maakte voordien Überflieger en Kroniek. Als performer werkte ze o.a. voor Mette Ingvartsen, Mette Edvardsen, Superamas, Ivana Müller, David Weber-Krebs en Miet Warlop.
idea & concept Katja Dreyer | performance & creation Katja Dreyer, Davis Freeman, Dolores Hulan | text Katja Dreyer, Davis Freeman, Antje Katcher | light design Hans Mejer | sound design Chris Umney | space, advice, collage Britt Hatzius | dramaturgy Esther Severi (Kaaitheater) | paintings Bernard van Eeghem | photography Antje Katcher | production Kunstenwerkplaats Pianofabriek | co-production C-Takt, Dommelhof & Buda | support Flemish Community & Flemish Community Commission| thanks to Paul Genega, Susan Landau, Jackie Myer, Canio's Books Sag Harbour, Rev Katrina Foster, Willem de Wolf