ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Mars II

performance
19—20.02.2016

Tot alles stokt

In Mars II brengt Karl Van Welden een poëtisch relaas over de impact van catastrofes op ons denken. Het westerse denken vandaag is doordrongen van een gevoel van constante dreiging. Ecologische rampen, economische crisissen en terroristische aanslagen lijken voortdurend boven ons hoofd te hangen. We zijn volkomen in de ban van mogelijke risico’s en van scenario’s om ze te voorkomen, hoewel we ze gek genoeg meestal zelf in gang hebben gezet. Hebben we als mensheid nood aan dergelijke verhalen, zoals een kind geniet van een griezelig sprookje? Hebben we ze nodig als een soort seculier ‘memento mori’, een herinnering aan onze sterfelijkheid?

In deze muzikale performance dwarrelt een asregen neer op de muzikant en zijn instrument. De asdeeltjes lijken aanvankelijk onschuldig, maar langzaam wordt hun impact op de muzikant en zijn muziek zichtbaar. Beeld en geluid transformeren zachtjes – tot alles uiteindelijk stokt.

• Hoe verhoudt de ‘kleine’ mens zich tegenover de ‘grootsheid’ van het heelal? Het is een terugkerende vraag in het werk van Karl Van Welden. Met de planeten uit ons zonnestelsel als ankerpunt, zoekt hij beeldende antwoorden op die hamvraag, met een grote voorliefde voor verstilde beweging en architecturale vorm. Eerder toonden we zijn succesvolle Saturn II en de installatie A Fall.

#destruction #nowords

concept, direction, sound, composition Karl Van Welden | dramaturgy Bart Capelle | sound, composition, pianist Frederik Croene | sound, composition, sound engineer Vincent Malstaf | machinery, realization Maarten De Vrieze | lighting design Reynaldo Ramperssad | production wpZimmer (Antwerp) | co-production Vooruit (Ghent), Gessnerallee (Zürich), Uzès Danse (Uzès), Le Vivat (Armentières), IN SITU / TAKT Dommelhof (Neerpelt), La Strada (Graz), METROPOLIS (Copenhagen) | with support from the Flemish Government, LOD (Ghent) | thanks to Piano's Maene