ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

Mafalala2 + Há Mais

dans
05—06.09.2008

In 2008 viert ZOO/Thomas Hauert zijn tiende verjaardag met de herneming van Cows in Space, de allereerste productie van het dansgezelschap, en van Há Mais, een werk dat Thomas Hauert zeer na aan het hart ligt. Voor deze herneming wordt Há Mais gepresenteerd samen met Mafalala2 van de Mozambikaanse choreograaf Panaïbra Gabriel en zijn gezelschap CulturArte. In beide producties staan dezelfde dansers op de scène.

Mafalala2 wordt gebracht door vier dansers en een saxofonist. Het is geïnspireerd door de Mozambikaanse maatschappij, meer bepaald door de alledaagse gebruiksvoorwerpen die men kan vinden in de straten van Maputo. Ze helpen ons om te overleven en hun aanwezigheid wordt al even belangrijk als het leven zelf. Mafalala was een van de eerste voorsteden van Maputo. Voor de onafhankelijkheid woonden er alleen zwarte Mozambikanen die van het platteland kwamen om te gaan werken in het door blanke Portugezen bewoonde Lourenço Marques, zoals Maputo toen heette. Vandaag zijn zowel Maputo als Mafalala een smeltkroes van culturen en levensstijlen.

Há Mais (Er is meer) werd in 2002 gecreëerd door Thomas Hauert en vijf dansers uit Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Het is een kruising van traditionele Mozambikaanse en hedendaagse Westerse dans. Hauert en de dansers kozen twaalf traditionele dansen, isoleerden er het basismotief uit en monteerden die in een nieuw geheel. Deze choreografische frase verandert tijdens de voorstelling door het spel met tijd, ritme, beweging en ruimte. De dansers volgen een traject dat geënt is op zeer precieze ruimtelijke organisatiesystemen, een thema dat steeds terugkeert in het werk van ZOO. De voorstelling laat ook ruimte voor geleide improvisatie, een methode die ook typisch is voor ZOO. Het resultaat is een grote variëteit aan bewegingen die door de Mozambikaanse dansers met een verbluffende virtuositeit worden uitgevoerd. De Afrikaanse dansmotieven worden geconfronteerd met korte muziekstukjes van Igor Stravinsky die meestal teruggaan op oude Europese dansvormen.

Mafalala2
choreography Panaïbra Gabriel Canda | interprets Domingos Bié, Ídio Chichava, Horacio Macuacua and Sónia Mulapha | musician Orlando da Conceição | music creation from Take that train by Bill Tracorn and Duke Ellington, Billie´s Bounce and Au Privave by Charles Parker, Mafalala by Fane Fumo, Dunia by Unce Ciketekete, Y male mune by Wazimbo | light design Quito Tembe | costumes Dona Lúcia | production CulturArte

Há Mais (There’s more)
choreography
Thomas Hauert | dancers Benedito Cossa, Ídio Chichava, Sónia Mulapha, Horácio Macuacua, Domingos Bié | music Igor Stravinsky | sound Filipe Mondlane | light Quito Tembe | costumes Lúcia and Edmundo | executive production Panaïbra Gabriel and Jasper Walgrave | special thanks to Carlitos and Riina Saastamoinen | the Project Alma Txina is an initiative of Danças na Cidade and CulturArte, integrated in the long-term exchange program Dançar o que é Nosso | coproduction ZOO, Africalia and Départs, in partnership with the Centro Cultural Franco-Moçambicano | support Flemish Government, Pro Helvetia, Vlaamse Gemeenschapscommissie, European Union– Cultura 2000, SDC – Cooperação Suiça, Goethe Institut, Fundação Calouste Gulbenkian, Ministério de Cultura – Gabinete de Relações Internacionais, Instituto Camões – Centro Cultural português Maputo, IEFP, CCN de Franche-Comté (Belfort) | thanks to Companhia Nacional de Canto e Dança  - Moçambique, Escola Nacional de Dança – Maputo