BIG 3 (Happy/End)
Geluk en marketing
Het Oostenrijks-Franse gezelschap Superamas rijgt in het slot van de theatertrilogie BIG de clichés en gladde reclamebeelden over geluk en succes aaneen. Op het eerste gezicht ziet alles er perfect uit: de show is vlot en entertainend, de vrouwen zijn mooi, gezond en sexy, de mannen een tikje gemeen en cynisch. Maar al snel wordt duidelijk dat er van alles hapert: scènes vallen stil of worden herhaald, conversaties glijden weg uit hun context, reclamebeelden en filosofische bespiegelingen onderbreken het gebeuren op de scène.
Die dramaturgische deconstructie is voor Superamas een slimme strategie om messcherp doorheen de banaliteit en voorspelbaarheid van onze verlangens en verwachtingen te snijden. Want onze ideeën over geluk en succes zijn doorspekt met clichématige en door de markt gecreëerde beelden en patronen. Uiteindelijk zijn zelfs onze meest intieme verlangens al berekend door statistiek en marketing. Superamas doet ons beseffen dat individueel gedrag in geen enkel opzicht origineel is. Zonder hoop dat iemand zou kunnen ontsnappen aan de commerciële wetmatigheden van de showbizz en het kapitalistische systeem, wentelt Superamas zich heerlijk in een dolgedraaide mix van reclame, popsongs, soapscènes en semi-ernstige levensvragen.
direction & production Superamas | with Alix Eynaudi, Susi Wisiak, Agata Maszkiewicz, (Superamas) & Tracee Westmoreland, Susanne Bentley, Mathilde Laroque, Gustavo Miranda, Marcos Simoes, Steven Michel, Ana Cristina Velasquez, Agostina D'Alessandro, Alessandra Coppola, Varinia Canto Vila | voice over Susanne Bentley, Allen Brownes, Tim Crouch, Alexis Destoop, Ted Fletcher, Marianne Groves, Jennifer Lacey, Andros Zins-Browne | co-production & commission Parc de la Villette (Paris) (as part of Résidences d’Artistes 2006), Szene Salzburg, Buda (Kortrijk), Mousonturm (Frankfurt), Impulstanz (Vienna) | support the City of Vienna, the Austrian Ministry of Education, Arts & Culture, the Regional direction of Cultural Affairs of Ile-de-France, the French Ministry of Culture & Communication