Atabey Mamasita, Fabián Barba, Moya Michael, Cecilia Lisa Eliceche, Rolando Vazques & guests

The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance Dancing at the Crossroads (As We Walk)

The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance
The traumatised body: a practice of listening, processing and remembrance

23.04.2023

Wanneer dansers uit het globale zuiden zich bewegen binnen Europese instituten, zijn zij geen neutrale lichamen die performen op neutrale podia. Velen van hen zijn verbannen, ontwricht, gespleten, ontworteld. Velen van hen zoeken vormen van verzet, aanklacht, verwerking, samenhang, terwijl ze helen van de kwetsuren die ze meedragen en van het onrecht waarvan ze onderwerp of getuige zijn. Als ze niet toegeven aan dezelfde dynamiek die deze omstandigheden juist veroorzaakt, creëren ze met hun werk ruimte voor solidariteit, toevlucht en transformatie. Het collectief ‘Dancing at the Crossroads (as we walk)’ wil aan dit soort werk een ode brengen, en aan de mensen die het uitvoeren. De kunstenaars van het collectief creëren een moment van samenzijn zonder discussie of argumenten, een moment dat helend en integrerend is voor zowel de gasten als de kunstenaars zelf, om met elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren, en om herdenking in de praktijk te brengen.

Iedereen is welkom, maar er wordt voorrang gegeven aan kunstenaars en cultuurwerkers van de diaspora.

• De afgelopen drie jaar kwamen Fabián Barba, Cecilia Lisa Eliceche, Moya Michael, Sujata Goel, Jolie Reymond Ngemi en Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita regelmatig samen om te schrijven, werken en praten onder de groepsnaam Dancing at the Crossroads (As We Walk). Alle zes zijn ze niet-Europese dansprofessionals met een migratieachtergrond die op een bepaald moment in Vlaanderen hebben gestudeerd of gewoond, of die daar nog steeds verblijven. Met hun gezamenlijk werk willen ze kolonialisme en racisme in de internationale dansnetwerken van West-Europa onthullen en aankaarten. De afgelopen twee jaar werden ze ondersteund door workspacebrussels als huiskunstenaars. Na een periode van traag en geduldig werk delen ze hun proces nu met een publiek. Het programma van vijf dagen bestaat uit lezingen, performances en gesprekken.


For/with/by Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita, Fabián Barba, Moya Michael, Cecilia Lisa Eliceche, Rolando Vazques and guests | Supported by workspacebrussels

There's more

Sujata Goel

In Search of Context, In Search of Home

conversations

In Search of Context, In Search of Home
In Search of Context, In Search of Home
Online
wo 19.04.23

Sujata Goel's relaas, met als culminatie een ‘carrière’ die nooit kon plaatsvinden, wil de bredere politiek aankaarten van oriëntalisme, eurocentrisme en ontheemding, die blijvend onze aandacht vragen in de wereldwijde hedendaagse danswereld.

Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita, Juan Carlos Palma & guests

Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’

conversations

Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’
Contesting Latinness, Mestizaje (Miscegenation) and other foundational fictions of equality and multicultural identity of the so called ‘Latin America’
Online
do 20.04.23

How implicated are we in dance practices in and out of the continent in the termination and maintenance of coloniality?

Fabián Barba

Modernity’s imaginary

conversations

Modernity’s imaginary
Modernity’s imaginary
Kaaistudio's
vr 21.04.23

Een persoonlijk verslag van de verschillende manieren waarop moderniteit ons kan verleiden om volgens haar logica te handelen.

Cecilia Lisa Eliceche

Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene

lecture performance

Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene
Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene
Kaaistudio's
za 22.04.23

Deze performatieve lezing contextualiseert hoe informatie over gestolen dansen van de Mapuche-natie, die werden uitgevoerd voor een Brussels kunstpubliek, een daadwerkelijke Mapuche-gemeenschap bereikte. De Mapuche klaagden deze praktijk van kennisroof aan, maar Vlaamse culturele instellingen wilden deze inheemse stem, die het multiculturalisme en de schijnbare trend van koloniale kunst kwam interpelleren, tot zwijgen brengen.