De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)
Na twaalf delen waarin Maatschappij Discordia zich spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs (o.a. Susan Sontag, Elfriede Jelinek, ...) en waarin ze de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan ze in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ via ‘het andere verhaal’. Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een ander gender, een andere cultuur of sociale klasse. Tijdens de zoektocht naar dit andere verhaal dreigen ze zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen…
Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips en Holding Space van Aminata Cairo.
“Wat een verademing, om spelers zo oprecht en aanstekelijk plezier te zien hebben in het hardop denken.” — NRC
“Ik word ik in het aangezicht van de ander. Emmanuel Levinas (1906-1995)
Met die zin als rode draad proberen de toneelspelers in een voortdurend meanderende, soms onnavolgbare en vaak geestige vertelling de ander te ontdekken.” — Volkskrant
• Maatschappij Discordia, het collectief van geëmancipeerde toneelspelers, dat sinds decennia in het Kaaitheater te zien is, komt met twee voorstellingen naar Brussel. Het gezelschap stond eigenhandig in voor de vernieuwing van het teksttoneel in de Lage Landen. Ze introduceerden een denkend spelen in het moment, het gebruik van kostuums en designmode, meubels en objecten en een onderzoekende, bevragende en open tekstbehandeling. Nog steeds kijken we uit naar hun levendige, speelse werk.
by and with Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen ⎸ and in a special part Jan Joris Lamers