DISQUIET
sensational aesthetics of a technokin
In DISQUIET – sensational aesthetics of a technokin graaft Lisa Vereertbrugghen in de neigingen tot ontwrichting en dystopie waarvan sommige van de verschillende subgenres van hardcore techno zoals gabber, hardstyle, jungle en drum 'n bass doordrongen zijn. Al deze geluiden worden gekenmerkt door een versterkte bas en drum, een minimumsnelheid van 160 BPM en een neiging tot verstoring van de flow. DISQUIET richt zich op deze geluidsbreuken, -pauzes en -uitbarstingen en onderzoekt hoe ze het lichaam kunnen beïnvloeden en stimuleren. Hardcore dansen wordt gepresenteerd als een breuk met structuur, die ruimte biedt voor inventiviteit en het ontstaan van een alternatief elders, een 'anders' dat de gevestigde orde verstoort, schokt, door elkaar gooit en ontregelt. Een plaats voor reconfiguratie.
• Sinds 2014 verdiept Lisa Vereertbrugghen zich in de geluiden en dansstijlen van hardcore techno. Dit doet ze via geluidskunst, performance en installaties. Ze werkt als dramaturg, performer en choreograaf voor verschillende beeldende en podiumkunstenaars in Brussel, Berlin en Amsterdam. En ze geeft les aan de Académie Royale de Beaux Arts.
concept, choreography, performance Lisa Vereertbrugghen ⎸ sound Michael Langeder ⎸ lights Vera Martins ⎸ artistic advice Madison Bycroft ⎸ construction of scenography Ian Gyselinck and Simon van Parys ⎸ a coproduction of December Dance (Cultuurcentrum & Concertgebouw Brugge), Kunstenwerkplaats KWP, STUK Arts Centre, CAMPO and Bit-teatergarasjen ⎸ with the support of Beursschouwburg, BUDA, Workshop Foundation, National Cultural Fund of Hungary and Workspace Brussels ⎸ with the financial support of the Flemish Authorities, Life Long Burning co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union