ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

CANCELLED - The world like a jewel in the hand

film
How to Tell Many Stories?
18.10.2023

In light of recent events, it is not possible for Jewish Algerian-Palestinian professor Ariella Aïsha Azoulay, who was born and raised in colonised Palestine, to come to Brussels. Therefore, after careful deliberation with Travelling Sources' curators Hari Prasad Sacré, Arshia Ali Azmat & Hoda Siahtiri, we have decided to cancel the three-day festival.

Read the curators' statement here.


Het focusprogramma Traveling sources begint met de vertoning van Ariella Aïsha Azoulay’s meest recente filmessay The world like a jewel in the hand. De film vertrekt vanuit gestolen kunst om de imperialistische basis van de huidige wereld in vraag te stellen. Azoulay vertelt het verhaal van de vernietiging van de joodse moslimwereld in Noord-Afrika binnen de context van imperialistische technologieën van kolonisatie, geografische onderverdeling, mijnbouw, diefstal, archief en tentoonstelling. Ze nodigt je uit de wereld van vaardigheden terug te eisen, zorg te dragen voor de wereld die in de gestolen objecten vervat zit en de ruïnes te betreden van werelden die zogezegd niet meer zouden kunnen bestaan. 

Na de filmvertoning gaat Ariella Azoulay in gesprek met prof. Nadia Fadil. Het gesprek wordt gemodereerd door Laura Gaelle Ganza

Ariella Aïsha Azoulay is schrijver, curator van anti-koloniale archieven, filmessayist en denker over wereldrijken en hun verschillende technologieën (van geografische onderverdeling tot fotografie). Ze is professor Moderne Cultuur en Media in de vakgroep Vergelijkende Literatuur aan de Brown University. Haar werk focust op het ontleren van imperialistische geschiedenis. Aan de hand van archieven wil ze anti-koloniale kennis opbouwen en potentiële verhalen schrijven.

• Nadia Fadil is hoofddocent aan de vakgroep Sociale en Culturele Antropologie van de KULeuven. Haar onderzoekt focust op Islam in Europa (met Brussel als etnografisch veld), als levende traditie en als regulerend object. Vanuit dit empirisch onderzoek reflecteert ze over een breed gamma aan theoretische concepten, zoals subjectiviteit en macht, ‘ethical selfhood’, het lichaam, post-kolonialiteit, beleid, ras en secularisme.

Laura Gaëlle Ganza is als sociocultureel werker overtuigd van de transformatieve kracht van kunst en cultuur. Haar werk bij vzw's draait rond dekolonisatieproblemen in de culturele sector en 'ontwikkelingshulp'-sector.

Warme aanrader voor filmliefhebbers: de aftrap van Travelling Sources begint met een opwarmer – de film 'Sometimes it was beautiful' van Christian Nyampeta in de Beursschouwburg (18:00) – vooraleer je je verder kan verdiepen in Azoulay's 'the world like a jewel in the hand' in Palace Cinema (19:00).

curators Hari Prasad Sacré, Arshia Ali Azmat & Hoda Siahtiri | production Kaaitheater  | co-production VUB Crosstalks & Cinema Palace | with the support of Sint-Lucas Antwerp, Constant

DUUR: 135 min.
TALEN: Engels — srt. Frans Nederlands

Extra studentenkorting:
Met de steun van Vrije Universiteit Brussel kunnen studenten de film en het nagesprek bijwonen aan €4 i.p.v. €8. Dit kadert binnen het Global Minds programma.

Presented by
Kaaitheater Cinema Palace