Notes on spiritual extractivism in the Flemish dance scene
Dancing at the Crossroads (as we walk)
Op basis van de tekst On the European Tradition of Stealing van Weichafe Moira Ivana Millán, stelt Cecilia Lisa Eliceche het spiritueel extractivisme door een in Vlaanderen gevestigde choreograaf aan de kaak. Deze performatieve lezing contextualiseert hoe informatie over gestolen dansen van de Mapuche-natie, die werden uitgevoerd voor een Brussels kunstpubliek, een daadwerkelijke Mapuche-gemeenschap bereikte. De Mapuche klaagden deze praktijk van kennisroof aan, maar Vlaamse culturele instellingen wilden deze inheemse stem, die het multiculturalisme en de schijnbare trend van koloniale kunst kwam interpelleren, tot zwijgen brengen. Cecilia deelt haar visie op het belang van eeuwenoude dansen, zowel voor het behoud van kosmisch en tellurisch evenwicht als in de strijd voor rechtvaardigheid op aarde. Mariciwew!
• De afgelopen drie jaar kwamen Fabián Barba, Cecilia Lisa Eliceche, Moya Michael, Sujata Goel, Jolie Reymond Ngemi en Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita regelmatig samen om te schrijven, werken en praten onder de groepsnaam Dancing at the Crossroads (As We Walk). Alle zes zijn ze niet-Europese dansprofessionals met een migratieachtergrond die op een bepaald moment in Vlaanderen hebben gestudeerd of gewoond, of die daar nog steeds verblijven. Met hun gezamenlijk werk willen ze kolonialisme en racisme in de internationale dansnetwerken van West-Europa onthullen en aankaarten. De afgelopen twee jaar werden ze ondersteund door workspacebrussels als huiskunstenaars. Na een periode van traag en geduldig werk delen ze hun proces nu met een publiek. Het programma van vijf dagen bestaat uit lezingen, performances en gesprekken.
with Cecilia Lisa Eliceche | dance & singing coach Egbomi Nancy de Souza | graphic & environmental assistance Leandro Nerefuh | spiritual work Nengua Mesoeji (Iraildes Maria da Cunha) | special thanks to Fabián Barba, Atabey Mamasita, Houngan Jean-Daniel Lafontant, Weichafe Moira Ivana Millán, Natalia Brizuela, Angela Moreno, Paulo França | supported by workspacebrussels