Modernity’s imaginary
Dancing at the Crossroads (as we walk)
In een persoonlijk en belichaamd verslag reflecteert Fabián Barba op de verleidelijke technologieën van de moderniteit die worden toegepast op Europese theatrale tradities. Door zijn eigen dansgeschiedenis, context en artistiek proces te situeren, raakt Fabián op een transparant pijnlijke manier en met scherpe humor aan de koloniale voorstelling van genialiteit, auteurschap-autoriteit, sterrendom, individueel succes en arrogantie.
Modernity’s imagination is een persoonlijk verslag van de verschillende manieren waarop moderniteit ons kan verleiden om volgens haar logica te handelen. Het verhaalt hoe moderniteit (sommigen onder) ons verwelkomt, maar wel tegen een bepaalde prijs, want ze weet ons op een overtuigende manier te gidsen langs een behoorlijk uitgestippeld pad. Deze beschouwingen spelen zich af tegen de achtergrond van de wereld van de hedendaagse dans.
• De afgelopen drie jaar kwamen Fabián Barba, Cecilia Lisa Eliceche, Moya Michael, Sujata Goel, Jolie Reymond Ngemi en Carlos Maria Romero aka Atabey Mamasita regelmatig samen om te schrijven, werken en praten onder de groepsnaam Dancing at the Crossroads (As We Walk). Alle zes zijn ze niet-Europese dansprofessionals met een migratieachtergrond die op een bepaald moment in Vlaanderen hebben gestudeerd of gewoond, of die daar nog steeds verblijven. Met hun gezamenlijk werk willen ze kolonialisme en racisme in de internationale dansnetwerken van West-Europa onthullen en aankaarten. De afgelopen twee jaar werden ze ondersteund door workspacebrussels als huiskunstenaars. Na een periode van traag en geduldig werk delen ze hun proces nu met een publiek. Het programma van vijf dagen bestaat uit lezingen, performances en gesprekken.
With and by Fabián Barba | Supported by workspacebrussels