Liebestod
Histoire(s) du théâtre III
In de laatste aria van Wagners opera Tristan en Isolde gaat Isolde ‘stervend aan de liefde’ over naar een andere dimensie. Liddell verbindt de ‘Liebestod’ of liefde tot de dood met het tragische leven van Juan Belmonte. Deze mythische matador uit Sevilla maakte van het stierengevecht een spirituele oefening en de ultieme vorm van overgave.
Liddell voert het stierenvechten op als een essentiële vorm van geweld, die volgens haar aansluit bij de drie fundamenten van het leven: seks, geboorte en dood. Net als in de klassieke tragedies en de kunst, zegt ze, is het door terreur en mededogen dat we zuivering of catharsis bereiken en met het heilige in verbinding komen.
• Performancekunstenaar Angélica Liddell is berucht en bekend voor haar radicale en visueel verbluffende werk over persoonlijk, sociaal en politiek geweld. Ze ontving verschillende prijzen waaronder de Zilveren Leeuw op de Biënnale in Venetië, en toont haar voorstellingen in theaters en op festivals over de hele wereld. Ze was eerder te gast in het Kaaitheater met Tandy (2016). Liebestod ging in première op het Festival d’Avignon, waar het op een staande ovatie ontvangen werd.
Angélica Liddell maakte Liebestod voor Histoire(s) du Théâtre, een reeks van NTGent waarin makers theater als kunstvorm tegen het licht houden. Milo Rau met Reprise en Faustin Linyekula tekenden voor de eerste twee delen.
‘Met haar duizelingwekkende Liebestod laat Angélica Liddell Avignon schudden en beven als een stier voor een stierenvechter.’ – La Libre
‘Angélica Liddell maakt geen theater meer, zij is theater. Liebestod is een heftig liefdevol artistiek manifest waarin ze zowel torera als stier is, Tristan én Isolde, God én duivel.’ – Les Echos
‘Liddell, een fenomenale performer, neemt het publiek mee op een fascinerende en intense trip.’ – De Standaard
presented by Théâtre National Wallonie - Bruxelles & Kaaitheater
with Angélica Liddell, Borja López, Gumersindo Puche, Palestina de los Reyes, Patrice Le Rouzic a.o. | text, direction, scenography, costume design Angélica Liddell | light Mark Van Denesse | sound Antonio Navarro | costumes Justo Algaba | assistant director Borja López | stage management Nicolas Guy, Michel Chevallier | director of production Gumersindo Puche | production NTGent & Atra Bilis teatro | co-production Festival d'Avignon, Tandem Scène nationale Arras-Douai, Künstlerhaus Mousonturm | with the support of The Flemish Government and the Belgian tax shelter | Angélica Liddell is associated artist at CDN Orléans
€30/25/22/16/10
De voorstelling kan shockerend zijn voor kijkers. Ze bevat verwijzingen naar seksueel geweld, racisme en validisme. Er zijn ook expliciete beelden van auto-mutulatie te zien.