The Lac of Signs
Het Zwanenmeer als hologram
In de moderne dans zijn verhalen en fictie uit den boze. Die zouden de toeschouwers alleen maar afleiden van de realiteit, van de materialiteit van het lichaam, enz. Maar gooiden we het kind niet weg met het badwater? Misschien kunnen verhalen ons helpen om te gaan met de complexiteit van het bestaan? Met deze vragen in het achterhoofd creëerde choreograaf Andros Zins-Browne samen met danseres Chrysa Parkinson The Lac of Signs, een herinterpretatie van Het Zwanenmeer (Le Lac des Cygnes).
Zins-Browne verveelvuldigt de verhaallijnen en herleidt de vertellers tot één lichaam. Het libretto krijgt vorm door onwetende vertellers, alternatieve karakters en misleidende Google searches. In die zoektocht blijft het oorspronkelijke verhaal slechts impliciet aanwezig. Het eindresultaat krijgt de vorm van een holografische installatie van een sprekend, fysiek lichaam dat langzaam verdwijnt in zijn virtuele tegenhanger.
Concept & choreography Andros Zins-Browne | created with and performed by Chrysa Parkinson | artistic assistance Sandra Iché | video and lighting design Wim Temmerman | sound design Peter Lenaerts | technique Geert Saman, Peter De Goy | costumes Ada Rajszys | production wpZimmer (Antwerp) | co-production Atalante (Gothenburg), Dansstationen (Malmö), MDT (Stockholm), HAU (Berlin), Kaaitheater (Brussels) | supported by Vlaamse Gemeenschapscommissie, the city of Antwerp, Departs & the Culture Program of the European Commission, ActOral (Marseille)
A House On Fire Project, with the support of the Culture Programme of the European Union