Ionescu
maatschappij discordia speelt
ionescu
van en over eugène ionescu
of: de impertinentie van
intuïtie en toeval
c’est pas par là!
c’est par ici!
comme c’est bizarre,
comme c’est curieux,
quelle coïncidence.
de wereld is goed te begrijpen
en perfect onuitlegbaar
ik beweer dat het theater van het absurde
niet over het absurde gaat
maar over het leven zin geven in onze absurde situatie
Maatschappij Discordia! Een beetje theaterliefhebber heeft deze Amsterdamse groep al lang in het hart gesloten. We leggen nog één keer uit waarom: Discordia is de ‘moeder’ van alle theatercollectieven: tg STAN, de Roovers, Comp. Marius, het voormalige Dito’Dito in Vlaanderen, ’t Barre Land, Dood Paard en Monk in Nederland… ze hebben van Discordia geleerd en hebben met Discordia samengewerkt in talloze ‘poly-coproducties’.
Discordia introduceerde een ‘nadenkende’ manier van acteren en een complexloze, ongedwongen omgang met het wereldrepertoire. Het is een merkwaardige paradox: uitgerekend het avant-gardistische Discordia is de ‘hoeder’ van het teksttheatererfgoed door de veelheid aan auteurs waarmee zij hun publiek kennis lieten maken. Discordia staat ook voor een scenografie die moeiteloos aansluiting vindt bij de beeldende kunst. En voor collagevoorstellingen waarin zowat alle kunstdisciplines organisch samenkomen.
Maatschappij Discordia sont Annette Kouwenhoven, Jan Joris Lamers, Jorn Heijdenrijk, Matthias de Koning, Miranda Prein