ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Sketches/Notebook

dans
11—14.06.2014

Een vreemde moederfiguur

Wie vorig jaar de Ateliers van Meg Stuart zag in de Kaaistudio’s of op het strand van Oostende (Dansand!), weet dat deze Amerikaanse choreografe graag het experiment opzoekt, in nauwe samenwerking met andere artiesten.

Meer nog dan de Ateliers is Sketches/Notebook een voorstelling waarbij de acties van dansers, acteurs, muzikanten, scenografen, lichtontwerpers en costumières gelijkwaardig in dialoog gaan met elkaar. Iedereen wordt performer. Het lijkt alsof de voorstelling telkens weer op het moment zelf ontstaat, wanneer de lichtontwerper het licht laat circuleren, uitdoven en reflecteren, de costumière kleren uitprobeert op dansende lichamen,… Sterke beelden volgen elkaar op. Meg Stuart als een vreemde moederfiguur, gewikkeld in een groot wit donsdeken, roze plakband op de lippen. Een cirkel bewegende handen. Een hoop kleren en een hoop mensen over elkaar heen. Houten panelen die glijbanen worden. Draaiende bewegingen. Armen gaan op en neer.

Telkens word je meegenomen door beeld, beweging en muziek, maar zie je ook de constructie ervan. Tegelijk kijk je ook naar een groep individuen op zoek naar wat hen bindt, wat hen doet bewegen. Op zoek naar een gedeelde energie. Je kijkt er van heel nabij naar en wordt onvermijdelijk mee opgezogen in dit bizar, intiem ritueel.

'Stuart transformeert het theater in een ongeziene speel- en verbeeldingsruimte waarin je van de ene verwondering in de andere valt. Zelden huppel je zo hoopvol het theater uit.' - De Morgen plaatst Sketches/Notebook op 3 in haar top 10 podium voor 2013.

Meg Stuart in haar dankwoord toen ze de Konrad Wolf Prijs kreeg:
“Dance for me is rooted in unstable territories, takes on the impossible task of exposing inner worlds and conflicts, and can bravely address questions where language has been exhausted and there aren’t any clear answers.” | “As every choreographer knows trying to create the world with movement is a long and arduous process. My creative work exists in the shared space with other artists and with the collective desire to experiment.”

a project by Meg Stuart | created in collaboration with performers  Jorge Rodolfo De Hoyos, Antonija Livingstone, Leyla Postalcioglu, Maria F. Scaroni, Julian Weber | musician Brendan Dougherty | scenographer & video designer Vladimir Miller | costume designer Claudia Hill | light designer Mikko Hynninen | creation assistant Ana Rocha | project researcher Nicola Rebeschini | assistant costumes Kahori Furukawa | production manager Eline Verzelen | technical director Oliver Houttekiet | tour manager Annabel Heyse | sound Richard König | light Mikko Hynninen | stage technician Gilles Roosen | production Damaged Goods (Brussels) | co-production HAU Hebbel am Ufer (Berlin) | with special support of Hauptstadtkulturfonds (Berlin) | in collaboration with Uferstudios and Tanzfabrik - advancing performing arts project (Berlin) | thanks to Michael Borremans, Eric Andrew Green, Kroot Juurak, Laurie Young and Ada Studios (Berlin) |  Meg Stuart & Damaged Goods are supported by the Flemish Authorities and the Flemish Community Commission

presented in the context of House on Fire; with the support of the Culture Programme of the European Union

HOUSE ON FIRE
Presented by
Kaaitheater HOF – House on Fire