Tagfish (all great changes begin at the table)
De zevende stoel
Op zes flatscreens zien we zes personen rond een vergadertafel: een architect, een stadsplanner, een professor, een journalist... De zevende stoel is leeg. De zes gaan met elkaar in gesprek over de herbestemming van een reusachtige, verlaten industriële site, door de Unesco erkend als werelderfgoed. Zij wachten op sjeik Hani Yamani, die op de site een luxueus hotelcomplex wil bouwen. De vragen die ondertussen aan de zes worden gesteld, gaan over het project maar ook over meer persoonlijke dingen.
• Het Antwerpse collectief Berlin creëerde sinds zijn ontstaan in 2003 vier opmerkelijke multimediale performances die ze samenbrachten in de cyclus Holoceen: Jerusalem, Iqaluit, Bonanza (selectie Het Theaterfestival 2007) en Moscow. Voor deze indringende portretten van vier extreme plekken op onze aardbol filmde Berlin interviews met de echte bewoners. De manier waarop dit materiaal gemonteerd werd en de (installatie)context waarin het getoond werd, stuurden de blik van de toeschouwer, maar gaven hem ook de vrijheid zijn eigen verhaal te construeren. Tagfish is het eerste deel van Berlins nieuwe cyclus Horror Vacui.
‘Berlins Holoceen Cyclus: straffe en zeer rake stadsportretten, van Jeruzalem tot Moskou, die filmkunst en theater tot één vloeiend geheel combineren.’ – Humo
‘Knap gemonteerde filmdocumentaire als theater’ - De Morgen over Bonanza
‘Bonanza is theatraal, maar zonder acteurs. Waar tegenwoordig veel theatergroepen hun inspiratie halen uit film, keert Berlin de situatie om, met een indringend resultaat.’ - Het Theaterfestival, juryverslag
‘Straffe en zeer rake stadsportretten, die filmkunst en theater tot één vloeiend geheel combineren.’ – Humo
7 PM
Je wilt niet te laat op stap of je hebt nog plannen voor later op de avond? Na je werk een hap en dan het theater in? Naar huis met de (voor)laatste tram of bus? Bezoek onze voorstellingen in de vooravond: aanvang om 19 uur. Een overzicht vindt u op www.kaaitheater.be/7pm.
.
concept Berlin (Bart Baele & Yves Degryse) | camera Bart Baele | interviews Yves Degryse | montage Bart Baele, Geert De Vleesschauwer | soundtrack, mixing Peter Van Laerhoven | sound recordings Tom De With, Maarten Moesen, Dimitry De Cock | production management Natalie Schrauwen | research Berlin | technical coordination Linde Raedschelders | set construction Manu Siebens, Ateliers Schauspielhaus Essen | assistant postproduction Frank Lanssen | with Hans-Jürgen Best, Christoph Finger, Rolf Heyer, Wolfgang Kintscher, Kaspar Kraemer, Thomas Rempen, Consolidation choir, Kostas Mitsalis a.o. | production Berlin | co-production Theater der Welt (Mülheim), STUK (Leuven), Festival TEMPS D'IMAGES 2010 / La Ferme du Buisson (Scène Nationale de Marne-la-Vallée), Wiener Festwochen (Wien) | support Flemish Government
Berlin is in residence at Kunstencentrum STUK (Leuven).