ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Light Bulb Music & Expirateur

muziek
15.02.2009

Gloeilampen en stofzuigers

De Brusselse werkplaats voor experimentele muziek en geluidskunst Q-O2 presenteert voor Performatik een dubbelconcert.

Michael Vorfeld, muzikant en beeldend kunstenaar, speelt percussie en zelfontworpen snaarinstrumenten en maakt elektro-akoestische klankwerken. Light Bulb Music is een audiovisuele performance met klanken gevormd door het gebruik van verschillende gloeilampen en elektrische apparaten. De veranderingen van lichtintensiteit, het ritme van flikkerende en pulserende lichten worden rechtstreeks getransformeerd tot een rijke microkosmische wereld van klank. In deze expansieve installatie met verschillende types gloeilampen creëert Michael Vorfeld een veelgelaagde en levendige klank- en lichtperformance.

Michael Vorfeld werkt in het veld van experimentele en improvisatiemuziek en klankkunst. Hij is vaak betrokken bij locatiegebonden artistieke projecten. Hij maakt lichtinstallaties en -performances en werkt ook met fotografie en film. Naast zijn soloactiviteiten is hij lid van meerdere groepen en werkt hij samen met artiesten uit verschillende disciplines. Zijn concerten, performances en tentoonstellingen waren te zien in Europa, de VS, Azië en Australië.

De Luikse componist en percussionist Pierre Berthet bouwt klankobjecten en -installaties. Berthets expirateur is een omgekeerde stofzuiger. Op de expirateur is een soort fietsband gemonteerd; door de lucht die in de band geblazen wordt, zwiept die heen en weer langs buizen van verschillende lengte. Het resultaat is: geluid, muziek. Voor Performatik stelt Berthet een kamerorkest van expirateurs samen.

Pierre Berthet (1958, Luik) studeerde percussie bij André Van Belle en Georges-Elie Octors, improvisatie bij Garrett List, compositie bij Frederic Rzewski en muziektheorie bij Henri Pousseur. Voor zijn klankobjecten en -installaties gebruikt hij materialen als staal, plastic, water of magnetische velden. Hij presenteert zijn installaties zowel solo als in samenwerking met bijvoorbeeld Brigida Romano (cd Continuum asorbus bij het label Sub Rosa) of Frédéric Le Junter (cd Berthet Le Junter bij het label Vandœuvres). Hij werkte samen met 13th Tribe (cd Ping Pong Anthropology) en speelde percussie in Arnold Dreyblatt’s Orchestra of Excited Strings (cd Animal Magnetism bij het label Tzadik en cd The Sound of One String bij het label Table of the elements).