Performatik 2009
Theater. Dans. Beeldende kunst. Video-installatie. Literatuur. Muziek. Technologie. Labels geven aan de voorstellingen in het tweejaarlijkse festival Performatik is erg moeilijk. De focus ligt op werk dat gemaakt wordt in uitwisseling en samenwerking over de disciplines heen. Bindend element is telkens het live gebeuren, de ontmoeting tussen u en de performer, in het hier-en-nu. Noem dat performance art, of live art, of body art. Het is een weerkerend fenomeen in de 20ste-eeuwse kunstgeschiedenis en een heropleving ervan staat meestal voor vernieuwing, voor avant avant-garde zeg maar. Dan zijn we goed bezig in de kunsten!
Het Kaaitheater is de initiatiefnemer van dit festival, maar om niet enkel vanuit de ooghoeken van dans en theater te kijken, werken we samen met heel wat partners in Brussel die elk hun eigen expertise binnenbrengen. Zo toont Argos videowerk van Vito Acconci en Karl Holmqvist, en brengen deze kunstenaars in de Kaaistudio’s een lezing en een performance. Zo worden een aantal performances van kunstenaars uit de tentoonstelling Un-Scene in Wiels voor Performatik gebundeld.
Tijdens dit festival vieren we ook de honderdste verjaardag van het Italiaanse futurisme (20 februari 1909: publicatie van Marinetti's Futuristisch manifest op de voorpagina van Le Figaro). Door velen verguisd omwille van foute politieke affiniteiten, was deze beweging in vele opzichten het startschot van een hele reeks avant-garde bewegingen in de twintigste eeuw. Met hun ‘serata futurista’, futuristische avonden, brachten ze totaalspektakels waarin verschillende kunstvormen met elkaar versmolten.
Aan de vooravond van de 100ste verjaardag buigen deBuren en Passa Porta zich met een aantal schrijvers over de krijtlijnen van dit manifest: snelheid, technologische vooruitgang, collectiviteit, rebellie en gevaar. Een aantal Italiaanse kunstenaars herinterpreteert tijdens Performatik de futuristische idealen: Luca Buvoli, Claudio Sinatti en Demetrio Castellucci.
Andere voorstellingen/performances zijn in mindere of meerdere mate besmet door een aantal thema’s die de futuristen voor het eerst duidelijk op de kaart zetten: de verhouding mens-pop-machine, het belang en effect van manifesten, de parole in liberta, de art of noise, de versmelting van decor en personage, toekomstutopieën en distopieën, nieuwe technologieën...
De toekomst is aan het ‘veelvoudig en simultaan bewustzijn in een enkel individu’ zei Marinetti. Met een dertigtal activiteiten / keuzemogelijkheden bieden we u met Performatik volop de kans dit uit te testen.