ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

Helmut Lachenmann, Salut für Caudwell | Martin Siewert, New Work

muziek
performance
talk
03.02.2007

De choreografie van muziek


In 2005 creëerde de Franse choreograaf Xavier Le Roy een ‘geënsceneerd concert’ op muziek van de Duitse componist Helmut Lachenmann. De choreografie werkte met de dissociatie van geluid en beweging op het moment zelf waarop de muziek wordt uitgevoerd; de bewegingen van de musici worden het materiaal van de dansvoorstelling.


Op de slotavond van Pasta for Tired Dancers tonen we het tweede deel van deze voorstelling; de muziek is Lachenmanns gitaarduet Salut für Caudwell (1977). Deze 30 minuten durende compositie is een mijlpaal in de muziek voor gitaar en tovert ongehoorde klanken te voorschijn, delicate structuren en een breed spectrum aan muzikale referenties.


In het tweede deel kan u de gerenommeerde gitarist, elektronicamuzikant en componist Martin Siewert aan het werk zien, die zijn muzikale kijk op Salut für Caudwell ten gehore brengt met beelden van de Duitse videokunstenaar Lillevan.

Salut für Caudwell
Xavier Le Roy, Helmut Lachenmann, Salut für Caudwell
danse & chorégraphie Xavier Le Roy
musique Helmut Lachenmann Salut für Caudwell. Musik für zwei Gitarristen (1977)
guitares Gunter Schneider, Barbara Romen, Tom Pauwels & Günther Lebbing
dramaturgie Bojana Cvejić & Berno Odo Polzer
extrait de Mouvements für Lachenmann. Inszenierung eines Konzertabends
production Wiener Taschenoper
coproduction Tanzquartier Wien, Wien Modern, Hebbel Theater Berlin
soutien Hauptstadtkulturfonds Berlin


New Work
Martin Siewert, New Work for guitars, electronics and live video (2006/07)
Martin Siewert (guitares, électronique), Giuseppe Ielasi (guitares, électronique), Iannis Kyriakides (computer, électronique), Lillevan (vidéo)