SYMPOSIUM

The School of Speculative Documentary

25.02.2019

Hoe kunnen we het documentaire in de kunst inhoudelijk, vormelijk en methodologisch herdenken? Hoe kunnen we ons laten inspireren door de paradox dat zodra je de realiteit documentair probeert te benaderen, deze meteen verdampt en muteert? Hoe wrikken we het documentaire los uit de opdeling in disciplines en ontwikkelen we strategieën wars van een geformatteerd marktdenken? Hoe nemen we onze verantwoordelijkheid voor mechanismen die bepalen wat er al dan niet kan of mag worden waargenomen, gezien, gehoord, gezegd, gedacht, gemaakt, gedaan? En hoe springen documentairemakers om met hun eigen (machts)positie en blinde vlekken?

The School of Speculative Documentary is een interdisciplinaire ontmoetingsruimte die het documentaire gebaar bevraagt. Aan het woord zijn makers, die het hebben over onzekerheid en giswerk, om in het reine te komen met de niet te dichten gaten in hun werk en de morsige werkelijkheid.

SCHEDULE OF THE DAY

10:00–10:30 Opening & presentation of the Manifesto of The School of Speculative Documentary

10:30–17:30 (including lunch break) Presentations and conversations by & with:

  • Eszter Salamon, Hungarian choreographer and dancer. Her work explores the notion of speculative history, among other things.
  • Ho Rui An, artist and author based in Singapore and Berlin. At the intersection of visual art, cinema, theory and theatre, she studies the relationship between images and power.
  • Rosine Mbakam, Cameroonian filmmaker, active in Brussels. Her work makes connections between the various realities in which she grew up and currently works.
  • Helene Kazan, artist, curator and author. Her work connects international law, architecture and the human experience of violence.
  • Els Dietvorst, Belgian visual artist and filmmaker, lives and works in Ireland. Her work focuses on communications, collaboration and social conflict. 
  • Arkadi Zaides, choreographer who grew up in Belarus and Israel and lives in France. His projects dissect the physical effects of socio-political contexts on the human body. 

17:30–18:00 The Dutch author and theatremaker Rebekka De Wit will re-examine the manifesto of The School of Speculative Documentary and reflect on the day.

18:00–19:30 Dinner break

19:30 Screening: Les deux visages d’une femme Bamiléké (2016) by Rosine Mbakam
A young woman who emigrated to Europe returns to the land of her birth, Cameroon. This film shows her reunion with her mother. 76 min | French/Bamileke, with English subtitles


by & with An van Dienderen, Max Pinckers, Michiel De Cleene, Thomas Bellinck, Erika Balsom, a.o. | support KASK/School of Arts (HoGent)