ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
 
 
 
19
 
20
 
21
 
 
 
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
 
 
 
 

PALESTINE NOW

CULTURAL WORK FOR LIBERATION IN THE HOUR OF GENOCIDE

conversations
17—18.10.2025

PALESTINE NOW is een tweedaagse bijeenkomst waarin cultuurwerkers die zich inzetten voor de bevrijding van Palestina samenkomen om na te denken over de huidige politieke situatie. Het doel is niet enkel om ervaringen uit te wisselen, maar ook om in elkaars ogen te kijken en ruimte voor reflectie te creëren.  Wat hebben we geleerd van cultureel werk in tijden van genocide? Hoe zijn onze praktijken en organisatievormen veranderd, aangepast in het licht van autoritarisme en onderdrukking? Welke geschiedenis en vormen van cultureel werk voor de bevrijding van Palestina kunnen ons werk inspireren, terwijl we verder werken? De bijeenkomst in een bewuste poging om van elkaar te leren, bruggen te slaan tussen verschillende regio’s en nieuwe manieren voor te stellen waarop cultureel werk blijvend aan bevrijding kan bijdragen.  

Deelnemers en facilitators: WAWOGANGAFilm Workers for PalestineStrike GermanyTaring PadiEltiqa' Group for Contemporary ArtPalestine Film InstituteGradusLearning PalestineMasahat, Palestine Music Expo [PMX], European Legal Support CenterFlyers for PalestineThe Kitchen BXLUnited Screens for PalestinePalettes of PalestineTiTiPI, Noor Abed, Marwa Arsanios, Shayma Nader, Hypatia Vourloumis, Reem Shilleh, Omar Jabary Salamanca, en anderen die we binnenkort bekend maken.  

PROGRAMMA 

DAG I · VRIJDAG 17 OKTOBER 2025

10:00-10:30     Welkom bij Kaaistudios

10:30-12:30     GESPREK  · CULTUREEL WERK VOOR WAT?

Facilitators: Reem Shilleh en Omar Jabary Salamanca

Waarom komen we samen in Brussel? Waarom nu? Wat wordt er verwacht van deze samenkomst van collectieven?
Deze openingssessie introduceert het programma en plaatst de bijeenkomst in de huidige politieke context – een tijd waarin culturele werkers een beslissende rol hebben gespeeld bij het aan de kaak stellen van genocide, het mobiliseren van internationale solidariteit en het herdefiniëren van de voorwaarden voor culturele organisatie.
We beginnen met onszelf en onze collectieven voor te stellen en te vertellen hoe ieder van ons zich in hun eigen context heeft ingezet. Deze sessie bepaalt het doel van onze bijeenkomst: ons afvragen waar cultureel werk voor dient wanneer het gaat om overleven, bevrijding en historische verantwoordelijkheid.


12:30-14:30    Vrije tijd

14:30-16:30    GESPREK II · CULTUREEL WERK ONDER WELKE OMSTANDIGHEDEN?

Facilitators: Shayma Nader en Casey Asprooth-Jackson

Vragen door: Palestine Film Institute, Eltiqa' Group for Contemporary Art, Palettes of Palestine en Strike Germany

Wat is er voor culturele werkers veranderd voor en na de Al-Aqsa-overstroming? Welke nieuwe urgenties en beperkingen bepalen ons werk vandaag de dag?
Dit gesprek onderzoekt de politieke en economische omstandigheden die bepalend zijn voor cultureel werk in Palestina en in een mondiale context. We zullen nadenken over hoe koloniale expansie, samen met autoritarisme, neoliberale bezuinigingen en de precarisering van arbeid, samenhangt met censuur, onderdrukking en criminalisering.
Als het tij is gekeerd en Palestina overal aanwezig is, hoe verandert deze hernieuwde zichtbaarheid dan onze praktijk? Welke nieuwe risico's, kansen en tegenstrijdigheden doen zich voor? Hoe heeft collectieve organisatie zich aangepast om het verzet in een steeds vijandiger wordende omgeving in stand te houden?

16:30-17:00    Pauze

17:00-17:30    Bannerontvouwing: “People's Justice #7” met Taring Padi

Deze doorlopende banner, getiteld  عدالة الشعوب (Adalet El Sho’ob/People’s Justice) in het Arabisch, belichaamt het hoogtepunt van een diepgaande reis van leren en samenwerken tussen het collectief Taring Padi en de collectieven The Kitchen, Global Aroma, Learning Palestine, Subversive Film en The Question of Funding. 
De kern van de banner wordt gevormd door een honderd jaar oude olijfboom, die symbool staat voor de veerkracht, overtuiging en hoop die inherent zijn aan de strijd van het Palestijnse volk. Omringd door een menselijke keten staat de boom rechtop en heft hij een gebalde vuist die de duistere onderdrukkende kracht van de westerse macht – gepersonifieerd door een mannenhoofd met een kroon van de Eiffeltoren, het Witte Huis en Big Ben – bestrijdt, die de bezetting en het kolonialisme van het Palestijnse land in stand houdt. Om de pols van deze uitdagende vuist is een gebedssnoer gewikkeld, dat naar een huissleutel leidt. Deze sleutel vertegenwoordigt de collectieve herinnering van elke Palestijnse familie die uit hun huizen is verdreven, met de blijvende hoop op een uiteindelijke terugkeer. Hoewel deze terugkeer misschien niet tijdens hun leven zal plaatsvinden, wordt deze voorzien voor toekomstige generaties, gesymboliseerd door de foetus die in de baarmoeder van de olijfboom ligt. Dit is de generatie die de strijd voor de Palestijnse vrijheid zal voortzetten, van de rivier tot de zee. De wortels van de olijfboom zijn verweven met het bredere verzet in het Zuiden, en verenigen de Palestijnse strijd met die van de inheemse volkeren, de Black Panthers, de overwinning van Vietnam op het Amerikaanse imperialisme, de afschaffing van de apartheid in Zuid-Afrika, de Zapatistas in Mexico en de strijd van de Aboriginals in Australië. De Palestijnse strijd is onze strijd in de grotere strijd tegen het moderne imperialisme.

17:30-19:30    GESPREK III · CULTUREEL WERK VAN WAAR EN MET WIE?

Facilitators: Rana Issa en Christopher Daley
Vragen door: Learning Palestine, PMX, Film Workers for Palestine en Gradus

Hoe beïnvloeden de plaatsen waar we wonen, ons organiseren en werken wat we doen – en met wie? Hoe bouwen we allianties en solidariteit op binnen en over grenzen, collectieven, organisaties en instellingen heen?
Deze sessie onderzoekt hoe de ruimtes waarin we leven en de contexten waarin we opereren onze culturele en politieke mogelijkheden bepalen. We zullen nadenken over samenwerkingen die mogelijk of onmogelijk zijn geworden door veranderende politieke omstandigheden, en over de praktische uitdagingen van het bouwen van coalities voor bevrijding.
We zullen ook onze relaties met culturele instellingen onder de loep nemen: wat betekent het om binnen, met of tegen hen te werken? Hoe kunnen we alternatieve infrastructuren bedenken en opbouwen die onze praktijken ondersteunen buiten de logica van uitbuiting en medeplichtigheid? Dit is een uitnodiging om opnieuw na te denken over waar en met wie cultureel werk plaatsvindt, en hoe we ons positioneren binnen de wereldwijde beweging ter ondersteuning van de bevrijding en terugkeer van Palestina.

19:30-20:30    Diner verzorgd door Olive Restaurant

20:30-21:30    Collectieve lezing van Noor Abed's boek Stars at Midday 
 

Een sessie van collectief lezen en luisteren naar het boek Stars at Midday
Stars At Midday, voor het eerst gepubliceerd in oktober 2024 door Occasional Papers, is het persoonlijke dagboek van Noor Abed uit de productiefase van ‘A Night We Held Between’, de film die ze in 2023 in Palestina maakte. Het boek is een compilatie van aantekeningen en observaties die ze verzamelde tijdens het onderzoek, het zoeken naar locaties en het filmen met familie en vrienden. 
Het boek verweeft verhalende fragmenten, liedjes en dagboekachtige observaties, waardoor een fusie ontstaat van spontane en gechoreografeerde bewegingssequenties, met documentaire-elementen.


DAG II · ZATERDAG 18 OKTOBER 2025


15:00-17:00     GESPREK IV · CULTUREEL WERK HOE? I · REPERTOIRES EN TACTIEKEN
 

Facilitators: Noor Abed en Hypatia Vourloumis
Vragen door: United Screens for Palestine, ANGA, Masahat en Taring Padi

Hoe hebben onze collectieven cultureel werk georganiseerd en vertaald naar concrete strategieën? Welke tactieken en infrastructuren zijn het meest effectief gebleken?
In deze sessie staan we stil bij de repertoires die culturele werkers de afgelopen jaren hebben ontwikkeld – van protocollen en solidariteitsfondsen tot digitale mobilisaties, collectieve publicaties en directe acties. We gaan na hoe deze praktijken cultureel werk hebben geherdefinieerd als een vorm van politieke organisatie, waarbij de middelen voor artistieke en intellectuele productie zijn omgevormd tot instrumenten van strijd.
Deze en de volgende sessie zijn bedoeld als momenten om van elkaars methoden te leren – om te delen wat heeft gewerkt, wat heeft gefaald en wat nog moet worden uitgevonden.

17:00-17:30    Pauze

17:30-19:30     GESPREK V · CULTUREEL WERK HOE? II · CONTINUÏTEIT EN WERK VOOR DE BOEG
Facilitators: Sara Abu Ghazal en Crystal Bennes
Prompts: WAWOG, TiTiPI, European Legal Support Center en The Kitchen

Hoe gaan we vanaf hier verder? Wat betekent het om een beweging van cultureel verzet in stand te houden, voorbij de urgentie en in continuïteit?
Deze afsluitende sessie projecteert ons collectieve werk naar de nabije en verre toekomst. We zullen bespreken hoe we het momentum van de afgelopen twee jaar kunnen consolideren en ons tegelijkertijd kunnen voorbereiden op de langdurige strijd die voor ons ligt.
Welke infrastructuren moeten we bouwen om ervoor te zorgen dat culturele werkers een cruciale rol blijven spelen in de bevrijding van Palestina – als organisatoren, opvoeders en bouwers van een collectieve toekomst? Ons doel is om concrete wegen te vinden voor samenwerking, communicatie en voortzetting – zodat deze bijeenkomst niet het eindpunt is, maar het begin van een gedeelde infrastructuur voor bevrijding.

19:30-20:30    Diner verzorgd door Olive Restaurant

20:30-21:30    Gradus -العتبة: In Search of Continuity, een voorstelling van Dina Shilleh


“In Search of Continuity” is een voorstelling van Dina Shilleh, oprichter van het Gradus-العتبة-initiatief in Ramallah, Palestina. De voorstelling is een sonische ervaring van de concertreeks “Expressions in Cultural Resistance”, georganiseerd tussen oktober 2024 en juni 2025, waarbij muzikale creatievelingen werden uitgenodigd om hun persoonlijke en collectieve ervaringen te uiten in het licht van de genocide die zich op enkele kilometers afstand afspeelde, waarbij een breed scala aan onderwerpen werd verkend, zoals gevangenschap, angst, trauma, rouw, verzet, veerkracht, vrijheid en de betekenis van solidariteit.

Gradus-العتبة richt zich op nieuwe muziek die is gecreëerd door professionele lokale beoefenaars in het huidige Palestina en biedt hen de mogelijkheid om hun originele werken in het land uit te voeren en te delen. Gradus-العتبة ondersteunt de geleidelijke ontwikkeling van de Palestijnse hedendaagse muziekscene door een continue stroom van muzikale creatie en uitvoering te bevorderen. Het initiatief legt ook de nadruk op documentatie, samenwerking en kennisdeling, waarbij zowel de onmiddellijke behoeften van makers als het langetermijnbehoud van de Palestijnse muziek aan de orde komen.

a programme propelled by Kaaitheater  | with the support of Kunstenpunt

 

TALEN: Engels
LOCATIE: Kaaistudios, Onze Lieve Vrouw van Vaakstraat 81, 1000 Brussel

Met een ticket voor een conversatie heb je ook gratis toegang tot de avondevenementen (zie programma) en de catering op dezelfde dag.
In collaboration with