EXTRA LIFE
Aan het einde van een nacht feesten, vinden een zus en broer elkaar terug. Twintig jaar eerder – toen ze nog kinderen waren – hadden ze een hechte band, die vervolgens door een tragedie werd verscheurd. Nu ze eindelijk de systemen die dit trauma mogelijk maakten, begrijpen en handelen vanuit een nieuwe gevoeligheid en analyse, kunnen de twee volwassenen zich zowel een actieterrein als een mogelijke toekomst voorstellen.
EXTRA LIFE zet Gisèle Viennes ontroerende en veeleisende onderzoek naar de deconstructie van perceptiekaders van narratieve en psychologische structuren verder. De choreograaf ontwikkelt en ontvouwt de lagen van hoe we ‘dit moment’ ervaren en bedenkt een vorm waarin de verschillende strata van wat juist het heden ‘heden’ maakt, laat samensmelten: verleden, heden, de geanticipeerde toekomst, de constructie van herinneringen en verbeelding.
Het intense werk volgt een gesofisticeerde en unieke artistieke taal, die bestaat uit de performances van dansers en acteurs, Caterina Barbieri’s muziek, Adrien Michels sound design en de belichting van Yves Godin. Gisèle Viennes reflectie over hiërarchieën van perfectie neemt zo de vorm aan van een veelzijdige collage, gecreëerd met en geperformd door Katie Petrowick, Adèle Haenel en Theo Livesey.
• Gisèle Vienne is een Frans-Oostenrijkse kunstenaar, choreograaf, theater- en filmregisseur. Ze werd van jongs af aan opgeleid in de beeldende kunst door Dorothéa Vienne-Pollak, studeerde dans en muziek, en later filosofie en poppenspel. De afgelopen twintig jaar toerde haar werk door Europa, Azië en Amerika, onder andere met de producties en films Showroomdummies #1, #2, #3, #4 (2001 - 2020), I Apologize (2004), Kindertotenlieder (2007), Jerk (2008), This is how you will disappear (2010), LAST SPRING: A Prequel (2011), The Ventriloquists Convention (2015) in samenwerking met Puppentheater Halle, Crowd (2017) en L'Étang (2021). In 2021 regisseerde ze de film Jerk en in 2024 Kerstin Kraus. Vienne heeft haar foto's en installaties veelvuldig tentoongesteld in musea, waaronder het Whitney Museum of American Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs, het Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires, het Centre d'Art Contemporain in Genève en Musée d'Art Moderne de Paris. Haar werk heeft geleid tot verschillende publicaties en de originele muziek van haar shows tot verschillende albums.
conception, choreography, direction, scenography Gisèle Vienne | created in collaboration with & performed by Adèle Haenel, Theo Livesey & Katia Petrowick | original music Caterina Barbieri | sound design Adrien Michel | lights Yves Godin in collaboration with Gisèle Vienne | text Adèle Haenel, Theo Livesey, Katia Petrowick & Gisèle Vienne | assistant Sophie Demeyer | costumes Gisèle Vienne, Camille Queval & FrenchKissLA | puppet making Etienne Bideau-Rey & Nicolas Herlin | technical coordination Samuel Dosière | stage manager Antoine Hordé | sound manager Adrien Michel, Géraldine Foucault Voglimacci | light manager Samuel Dosière, Iannis Japiot | thanks to Elsa Dorlin, Etienne Hunsinger, Sandra Lucbert, Romane Rivol, Anja Röttgerkamp, Sabrina Lonis, Maya Masse, Giovanna Rua, Lina Hinsky, Erik Houllier & Andrea Kerr | production & touring Alma Office Anne-Lise Gobin & Camille Queval Administration Cloé Haas & Clémentine Papandrea | production DACM / Company Gisèle Vienne |coproduction Ruhrtriennale // Théâtre National de Bretagne – Centre Européen Théâtral et Chorégraphique // MC93 – Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis // MC2 : Grenoble – Scène nationale // Chaillot - Théâtre national de la danse // Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne // Tandem - Scène nationale de Douai // Points Communs – Nouvelle Scène nationale de Cergy Pontoise // CN D Centre national de la danse // Comédie de Genève // Le Volcan – Scène nationale du Havre // Centre Culturel André Malraux- Scène nationale de Vandoeuvre lès Nancy // NTGent // Cité européenne du théâtre Domaine d’O Montpellier // Festival d’Automne à Paris // Comédie de Clermont // International Summer Festival Kampnagel – Hamburg // Triennale Milano Teatro // Tanzquartier Wien // La Filature, Scène nationale de Mulhouse | with the support of Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
Deze voorstelling bevat discussies van seksueel trauma.