ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

VOICE NOISE

dans
11.06.2025

Van overbodig tot irritant lawaai, zo werd de vrouwenstem vaak beschouwd vanaf de Griekse oudheid tot vandaag. Dit stelt Anne Carson in haar essay The Gender of Sound (1992). Hierin legt ze bloot hoe de patriarchale cultuur getracht heeft vrouwen de mond te snoeren door het vrouwelijke geluid op ideologische wijze te associëren met monsterlijkheid, wanorde en dood.
Jan Martens liet zich inspireren door Carsons werk bij het maken van VOICE NOISE. Enkele innovatieve, onbekende en/of vergeten vrouwenstemmen uit de afgelopen honderd jaar muziekgeschiedenis krijgen hier een podium. Hierbij zet hij een volgende stap in Martens’ streven naar het vormgeven van een alternatieve canon.

Nadat hij met grote groepen heeft gewerkt in zijn recente producties – any attempt will end in crushed bodies and shattered bones en FUTUR PROCHE – keert Jan Martens terug naar een productie voor een klein ensemble van zes dansers. Zij gaan de confrontatie aan met opnames waarin de menselijke stem te horen is in allerlei gedaantes: neuriënd, sussend, krijsend, fluisterend, zingend. Gaandeweg ontdekken zij hun eigen stem.

 

Jan Martens (°1984, België) studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en studeerde in 2006 af aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2010 maakt hij zijn eigen choreografisch werk dat door de jaren heen met steeds groter wordende regelmaat voor nationaal en internationaal publiek gespeeld wordt. Zijn obsessie met getallen, geometrie en patronen ontmoet de unieke fysieke talen van zijn performers, wat leidt tot een hervonden interesse in de dans zelf: in detail en subtiliteit, in het opnieuw definiëren van gratie en elegantie. 

choreography Jan Martens ⎸ co-creation and performance Elisha Mercelina, Steven Michel, Courtney May Robertson, Mamadou Wagué, Loeka Willems, Sue-Yeon Youn and/or Pierre Adrien Touret, Zora Westbroek ⎸ music 13 pieces created/sung by women; full list available at www.grip.house ⎸ rehearsal directors Zora Westbroek, Naomi Gibson ⎸ light design Jan Fedinger ⎸ costume design Sofie Durnez ⎸ scenography Joris van Oosterwijk ⎸ sound engineering Vincent Philippart, Valentijn Weyn, Jo Heijens ⎸ vocal coaches Ine Claes, Maxime Montjotin ⎸ execution costumes and scenography Théâtre de Liège ⎸ interns Malick Cissé, Sien Wils ⎸ artistic advice Marc Vanrunxt, Rudi Meulemans and Femke Gyselinck ⎸ trailer and teasers Stanislav Dobák ⎸ graphic design Nick Mattan ⎸ tour technicians Elke Verachtert, Valentijn Weyn, Vincent Philippart ⎸ production GRIP: Anneleen Hermans, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Ruud Van Moorleghem, Nele Verreyken ⎸ co-production La Comédie de Clermont-Ferrand, Maison de la Danse de Lyon – Pôle européen de production, De Singel international arts center, Théâtre de Liège, Julidans Amsterdam, Le Manège - Scène Nationale de Reims, Romaeuropa festival, DDD – Festival Dias da Dança - Teatro Rivoli - Porto, Scène Nationale de Forbach, Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles, Festspielhaus St-Pölten, Tanzhaus nrw Düsseldorf, Théâtre de la Ville - Paris, Festival d’Automne à Paris, Équinoxe - Scène Nationale de Châteauroux, Theater Rotterdam, Perpodium ⎸ residencies La Comédie de Clermont-Ferrand (FR), DE SINGEL (Antwerpen, BE), Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles (BE) ⎸ with financial support from the Flemish Governemnt and the tax shelter of the Belgian Federal Government via BNPPFFF

DUUR: 100 min.
TALEN: Language no issue
wo 11 jun 25
20:00
Presented by
Kaaitheater Periferik
32€
28€
24*€
18€
12€