A journey through drag mothering by Panagiotis Pagiotakopoulos
In 2013 creëerde Panagiotis Pagiotakopoulos, een Griekse kunststudent in Amsterdam, het genderloze dragpersonage Taka Taka. Club Church, een sekspositieve nachtclub, opende Pagiotakoupolos’ ogen voor de zorgzame kracht van drag-moederen. In het afgelopen decennium werd Taka Taka moeder van vele drag-kinderen. In die dagelijkse praktijk van moederen ontwikkelde Taka Taka een methode waarin queer personen zich vrij voelen om nieuwe personages te construeren, weerbarstig ten opzichte van alle gendernormativiteit. Binnen de infrastructuur van een drag-huis, waakt Taka Taka steeds over de zorgzame condities:
“Ik zie drag houses als nieuwe, geconstrueerde families gebouwd op samenwerking en kennisdeling: families parallel aan onze ‘bloedlijnfamilies’, en niet zozeer tegenover.”
Ook zijn biologische moeder, bijvoorbeeld, draag op haar eigen manier bij aan zijn praktijk. Vandaag houdt Taka Taka zich bezig met het verdiepen en delen van kennis over drag-moederen met een breed publiek. De ontmoeting met Taka Taka is opgevat als een event voor iedereen die nieuwsgierig is naar drag mothering en de unieke manier waarop Taka Taka deze praktijk linkt aan pedagogie en activisme. Daarnaast brengt Lady Bag, een van Taka Taka’s drag-kinderen, een participatieve ‘bag dragging act’.
• Panagiotis Pagiotakopoulos aka Taka Taka is opgeleid als professioneel make-upartiest. Hij studeerde Beeldende Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie, gevolgd door het MA ArtEZ programma aan het Nederlands Kunstinstituut. Taka Taka identificeert zich als een professionele dragtivist en kunsteducator die voorstellingen produceert als regisseur voor het Huis van Hopelezz, Club Church, Amsterdam. Taka Taka is een zus voor anderen, een moeder van het drag king House of Løstbois en trotse dochter van Jennifer Hopelezz. Taka Taka werkt jaarlijks samen met instituten en collectieven zoals AIDS Fonds, Global Aids Village, Drag Olympic Games, Begging Babes en Superball the Battle of European Drag Houses. In 2017 begon hij zijn kennis en methodologieën voor genderartistieke praktijken te delen op Nederlandse kunstacademies.