SPIRIT CAPITAL
The Seat of Memory
SPIRIT CAPITAL verwijst naar een object uit de Congolese Luba-traditie: een houten hoofdsteun met aan de basis meestal twee identieke, vrouwelijke figuren. Deze objecten dienen als ‘lieux de mémoire’, het zijn dragers van geest en geschiedenis.
Twee vrouwelijke, uiterlijk identieke performers bewegen zich doorheen de theaterruimte. Het scènebeeld evoceert de ‘Tropical Bungalow’, een woning die door de koloniaal in Congo werd geïnstalleerd en was ingedeeld volgens het principe van ‘zoning’: de bewegingsruimte voor wit (de koloniale residenten) en zwart (het lokale huishoudelijk personeel) waren er strikt van elkaar gescheiden. De zogenaamde ‘boys’, de zwarte jongens die er werkten, begonnen het gedrag en de stijl van de witte overheerser te kopiëren en zich eigen te maken. Het was het begin van de ‘Sapologie’ of ‘la SAPE’: een bevrijdingsstrategie van Congolese dandies, een tegencultuur die zich verzette tegen het ruimtelijk, sociaal en raciaal indelen van lichamen door de koloniale overheersers.
SPIRIT CAPITAL transformeert de scène tot een geritualiseerde plek en nodigt uit tot een ruimtelijke en mentale reis waarin historisch onderdrukte lichamen via bewegingen, woorden, geluiden, muziek en uiterlijke transformaties de ketens van de geschiedenis kunnen afwerpen en zich bevrijden.
• Roland Gunst a.k.a. John K Cobra, is een conceptuele kunstenaar, cineast en muzikant van Belgisch-Congolese (D.R.C.) afkomst, die leeft en werkt tussen België en Zuid-Afrika. In zijn films, voorstellingen en objecten experimenteert hij met hybride identiteiten en Afro-Europese verhalen, vanuit een autobiografisch perspectief en als reactie op conflicten en spanningen tussen zwart Afrika en het witte Westen. Hij stond eerder in het Kaaiprogramma met de lecture performance De heerschappij van het Afropeanisme. Spirit Capital, zijn nieuwste voorstelling, maakte hij in residentie bij Moussem Nomadisch Kunstencentrum.
'La SAPE, beweging als tegenmonument' door Roland Gunst in rekto:verso
‘Domination must envelop the subjugated, the colonised, and maintain them in a more or less permanent state of trance, intoxication, and convulsion so that they are incapable of thinking lucidly for themselves.’ – Achille Mbembe
concept & direction Roland Gunst_John K Cobra | choreography Moya Michael | performers Doris Bokongo Nkumu & Nathalie Bokongo Nkumu (Les Mybalés | text Roland Gunst_John K Cobra & Esther Severi | dramaturgy Esther Severi | narrator Maravilha Munto | soundscape Laryssa Kim | scenery & light design Stef Stessel | scenography & costumes Andrea Kränzlin | technique Pieter Kint | costumes Andrea Kränzlin | production John K Cobra institute of Videoartfacts, Moussem Nomadisch Kunstencentrum | co-production Kaaitheater, deSingel, Kunstencentrum Voo?uit, d e t h e a t e r m a k e r | support de Vlaamse Gemeenschap, de VGC, de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering in zuidelijk Afrika & SABAM | thanks to Arsenaal/Lazarus, Latitudes Art Fair, The Centre for the Less Good Idea
€10/13/16/19/22
Op 29/09 kan je een nagesprek met de kunstenaars bijwonen, gemodereerd door Carolina Maciel de França.