ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Presented by Passa Porta and Kaaitheater

boekpresentatie
26.01.2022

De Brits-Canadese schrijfster Rachel Cusk is te gast bij Passa Porta voor een gesprek over haar imposante en spraakmakende oeuvre. De aanleiding voor haar komst is de recente Franse vertaling van een beroemd -zeg maar berucht- vroeg werk: In het land van moeders. De vreemde werkelijkheid van het moederschap. Haar gesprekspartner is de Franse schrijfster Julia Kerninon.

Rachel Cusk (Canada, 1967) bracht haar jeugd door in Amerika en Engeland. Met haar debuutroman Saving Agnes won ze in 1993 meteen de prestigieuze Whitbread Prize. Het toonaangevende tijdschrift Granta verkoos haar in deze periode tot een van de twintig beste jonge Britse auteurs. Haar grote doorbraakroman Arlington Park uit 2006 werd in 2013 verfimd door Isabelle Czajka als La Vie domestique.

Met de Outline trilogie begon in 2014 een nieuwe periode in haar schrijverschap. In het drieluik Contouren, Transit en Kudos zei Cusk vaarwel aan de klassieke verteller en schopte ze tegen wel meer heilige huisjes. Het leverde haar een karrenvracht prijzen en nominaties op, naast een nieuw – en groot – publiek. ‘Ik heb iets willen maken dat moeilijk bleek om te schrijven, en makkelijk om te verprutsen’, aldus Cusk over haar schijnbaar plotloze romans rondom het personage Faye. Haar vlijmscherpe essays over gender, politiek en literatuur werden gebundeld in het boek Coventry. Haar nieuwe roman De buitenplaats werd in 2021 genomineerd voor de Booker Prize.

Naast haar romans publiceerde Rachel Cusk ook een aantal autobiografische werken, waaronder een genadeloos boek over haar echtscheiding (Nasleep: over huwelijk en scheiding). Als uitgesproken feministe belandde ze in 2001 in het midden van een controverse bij de publicatie van haar boek In het land van moeders. We nemen de recente Franse vertaling van dit openhartige en taboedoorbrekende boek als aanleiding voor een gesprek over moederschap. Waarom werd moederschap vaak buiten de literatuur gehouden? Hoe was het voor Cusk om haar persoonlijke ervaring in te zetten voor een literair statement?

Julia Kerninon behaalde een doctoraat in de Amerikaanse literatuur en werkt als vertaalster en schrijfster. In 2021 publiceerde ze het autobiografische essay Toucher la terre ferme, over de impact van het moederschap op haar leven als vrouw en als schrijver.

'Rachel Cusk is een van de interessantste schrijfsters van dit moment. (...) Net als bij Virginia Woolf voel je bij Cusk dat er een permanent analyserende, observerende geest actief is, het type superieure geest dat je er andermaal van doordringt dat er geen 'waarder' en meer inzicht biedend literair genre bestaat dan de roman.' - DE GROENE AMSTERDAMMER

‘Vandaag zou het relaas over haar eerste jaar als moeder ‘moedig’ worden genoemd. Twintig jaar geleden kreeg Rachel Cusk te horen dat ze een slechte moeder was omdat ze beschreef hoe het krijgen van een kind haar opzadelde met slaapgebrek, abrupte onderbrekingen van haar schrijversactiviteiten en relatiedruk. De kritiek was zo persoonlijk omdat ze in de ik-vorm schreef, al bleef Cusk volhouden dat het om gefictionaliseerde ervaringen ging.’ - DE TIJD

 

Organisation Passa Porta & Kaaitheater

DUUR: 120 min.
TALEN: Engels
Coronapas

Voor dit programma heb je een coronapas nodig. Hier vind je meer info.

Presented by
Kaaitheater Passa Porta