Een vrouwelijk vizier
De wereld door de ogen van vrouwelijke (Arabische) filmregisseurs
Het genderevenwicht in de filmindustrie is ver zoek. Tussen 2006 en 2018 werden amper twee op de tien Vlaamse films geproduceerd door een vrouw. Voor de rest van de wereld tekenen zich gelijkaardige cijfers af. Toch zien we her en der andere tendensen. De Arabische wereld bijvoorbeeld heeft de voorbije decennia talrijke getalenteerde vrouwelijke regisseurs mogen verwelkomen. Zij nemen niet alleen het voortouw in een door mannen gedomineerde industrie, ze vertellen ook verhalen die anders onverteld zouden blijven.
Voor deze avond duiken drie vrouw en in hun filmarchief. Aan de hand van fragmenten van films uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten gaan ze met elkaar in gesprek over genderstereotypering, culturele taboes en over hun eigen traject of ervaring als regisseur of programmator. We zien fragmenten uit Adam (2019), van Maryam Touzani en Hava, Maryam, Aeysha (2019) van Sahraa Karimi.
20:00 – Verwelkoming door Iman Lechkar
20:10 – Gesprek met Rachida El-Garani, Maryam Kamal Hedayat en Mahdieh Fahimi, gemodereerd door Habiba Boumaâza
21:15 – 21:30 – Vragen uit het publiek
• De Fatima Mernissi Leerstoel is een initiatief van RHEA - Expertisecentrum gender, diversiteit en intersectionaliteit, in samenwerking met VUB Crosstalks. Dit najaar wijdt de Fatima Mernissi Leerstoel met het project AflamNa (‘Onze Films’) een reeks activiteiten aan vrouwen in de film, gaande van filmvertoningen tot interviews en debatten met vrouwelijke filmregisseurs en -programmeurs. Aan de hand van films uit de Maghreb en het Midden-Oosten biedt de Fatima Mernissi Leerstoel een forum om thema’s zoals macht, seksualiteit en genderstereotypen bespreekbaar te maken. De activiteitenreeks wordt georganiseerd met de financiële steun van Darna, het Vlaams-Marokkaans culturenhuis.
• Maryam K. Hedayat is filmmaker, schrijver, curator en dramaturg. Na haar studies Taal- en Letterkunde aan de universiteit van Antwerpen en filmregie aan LUCA School of Arts in Brussel legde ze zich toe op het maken van korte films, korte documentaires en video-installaties. Daarnaast schrijft ze essays en journalistieke artikels die eerder verschenen in onder andere rekto:verso magazine, Mo magazine, De Standaard en Deus ex Machina. In 2019 heeft Hedayat samen met andere regisseuses Wanda opgericht, een actiegroep voor Vlaamse regisseuses dat strijdt voor meer inclusie en diversiteit in de filmsector. In 2020 ging ze deeltijds aan de slag als stadscurator bij ARGOS, een centrum voor audiovisuele kunsten in Brussel. In haar functie brengt ze haar kunstenaarspraktijk samen met haar liefde voor film en het sociaal-artistieke via de projecten die ze vormgeeft. Na haar deelname aan het scenarioatelier van het Vlaams Audiovisueel Fonds, is Hedayat aan het scenario voor haar eerste langspeelfilm begonnen.
• Mahdieh Fahimi is geboren in België maar groeide op in Iran. Als jongvolwassene keerde ze terug naar België en behaalde ze in 2018 een master in de beeldende kunsten aan LUCA School of Arts in Gent. Sindsdien is ze actief bezig met schrijven en reflecteren over film, voornamelijk maar zeker niet beperkt tot films en makers uit de MENA-regio. Ze is momenteel ook co-host van Kuleshov, het Gentse radioprogramma over film en lid van het programmatie advies team van het MOOOV film festival.
• Habiba Boumaâza (1981) studeerde af als opvoedster, en volgde nadien de opleiding Film- en Videokunst aan de Kunstacademie van Antwerpen. Verschillende kortfilms (non-fictie), audiovisuele (kunst)projecten, installaties, workshops en lezingen rond sociale thema's volgden. In 2019 richtte ze vzw Goblin op. Als inhoudelijk medewerkster bij Kif Kif begeleidt ze beginnende en ervaren schrijvers, geeft ze vormingen rond stereotypen, vooroordelen, racisme en mediawijsheid en schrijft ze artikels.
• Iman Lechkar is professor Islam en Gender en bekleedt de Fatima Mernissi Leerstoel aan de VUB. Als sociocultureel antropologe heeft zij zich gespecialiseerd in onderzoek naar islam, religie, secularisme, gender en burgerschap. Met haar vak Islam en Gender verbreedt Lechkar de leefwerelden van studenten door verschillende intellectuele en historische tradities te verbinden. Met de Fatima Mernissi activiteitenreeks geeft zij mee vorm aan het maatschappelijke debat rond islam, minderheden, macht en gender.
• Rachida El Garani is een Marokkaans-Belgische filmregisseur, scenarist en actrice. In de loop van haar studies aan de RITCS Filmschool in Brussel maakte ze verschillende verhalende en experimentele kortfilms en documentaires, waarin ze actuele maatschappelijke thema's zoals gendergelijkheid, migratie, mensenrechten en diversiteit aansnijdt. In juni 2015 behaalde ze haar masterdiploma met hoge onderscheiding voor haar documentairefilm, Into Darkness. De film beleefde zijn wereldpremière op het International Documentary Film Festival Amsterdam. Het won de publieksprijs op het Los Angeles Film Festival en werd geselecteerd in een wereldpremière op het IDFA Film Festival in twee categorieën: "Best Student Documentary" en "Kids & Docs". De film werd ook geselecteerd als openingsfilm van het Marokkaanse FIDADOC Festival in Agadir en won de juryprijs op het Zagora Sub-Saharan Filmfestival in Marokko. Haar eerste langspeelfilm In My Father's House wordt in herfst van 2022 verwacht. Momenteel werkt ze aan haar eerste fictie kortfilm Rachid naar een verhaal van schrijfster Rachida Lamrabet.