seks(e)(n)
In 1809 schrijft Goethe Die Wahlverwandtschaften. Vier personages – een echtpaar, hun nichtje en een vriend – plant hij neer op een landgoed, en hij observeert hun reacties. Volgen ze hun driften, hun passies, de zogenaamde natuurwetten? Of zijn hun beslissingen rationeel, hebben ze een vrije wil? Een soort 19e-eeuwse Temptation Island dus, met ook toen al een catastrofaal einde.
Nu schrijven de KOE en Lineke Rijxman van mugmetdegoudentand een nieuwe Wahlverwandtschaften. Opnieuw twee vrouwen, twee mannen, een landgoed – maar een onvergelijkbaar klimaat. In Goethes tijd was de natuur een ruimte zonder mensen: wij waren afhankelijk van haar, maar zij niet van ons. Anno 2019 schudt en beeft de natuur door ons toedoen. Hoe vergaat het de twee koppels, nu we de natuur niet langer de schuld kunnen geven van onze driften en verlangens? Opnieuw catastrofaal? Of catastrofaler?
• De KOE is het theatergezelschap rond Willem de Wolf, Peter Van den Eede en Natali Broods, en was al vaak te zien op de Kaaitheater-scène. Dit jaar viert het gezelschap zijn 30-jarige bestaan. De Amsterdamse groep Mugmetdegoudentand werd in 1985 opgericht door regisseur Jan Ritsema. In 2015 stond Mug in de Kaaistudio’s met Hannah en Martin, een memorabele dialoog tussen Willem de Wolf en Lineke Rijxman.
'De Koe op zijn kwetsbaarst' - De Standaard
‘Hypercorrecte kunstkutten’ zoeken grenzen op in ‘seks(e)(n)’ - De Morgen
De natuur (van) (en) de mens - pzazz.theater
van en met Lineke Rijxman, Natali Broods, Willem de Wolf & Peter Van den Eede | gebaseerd op de ideeën van Die Wahlverwandtschaften van Johann Wolfgang Goethe | decor, licht & geluid Bram De Vreese & Shane Van Laer | muziek Ramses Van den Eede | kostuums Julie De Meester en Jente De Graef | een co-productie van de KOE & mugmetdegoudentand | met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale overheid met de hulp van Gallop Tax Sheltern in coproductie met Het Laatste Bedrijf | met dank aan Wannes Gyselinck en Ans Van den Eede