Le Filet
Le Filet is een audiovisuele installatie die je confronteert met de zorgen, angsten en ongerustheid van een moeder die wacht op een antwoord van haar gearresteerde zoon. De installatie toont de impact van politiegeweld op hele families en gemeenschappen – naast de de impact op de slachtoffers zelf.
Fatima-Zohra Ait El Maâti portretteert vrouwen, en meer bepaald moeders, als collateral damage van het staatsgeweld dat hun broers, vaders, echtgenoten en zonen ondergaan. Het is een last die ze al heel lang dragen.
"Ce sont des poissons, nous ne faisons que lancer le filet, quitte à ce qu'il y ait un dommage collatéral" (Het zijn vissen, we gooien gewoon het net uit, ook al is er collaterale schade) waren de woorden van een Belgische politiechef, live gehoord door de kunstenaar in januari 2021.
Via het werk van Le Collectif des Madrés en de stemmen van de moeder en tante van de kunstenaar, zal dit net (Le Filet) gevisualiseerd worden.
• Fatima-Zohra Ait El Maâti is een jonge documentairemaakster die in haar dagelijkse werk durf met een kritische houding combineert. Ze studeert momenteel, maar is al een tijdje aan het werk, met name als initiatiefneemster van het collectief Imazi.Reine. Dit is een Brussels feministisch collectief, gedreven door een sterk verlangen naar zelfbeschikking en herinnering aan de bewegingen voor de rechten van indigenous vrouwen. Ait El Maâti's focus op autochtone volken is sterk beïnvloed door haar Amazigh roots en het belang dat ze hecht aan de matriarchale kracht van haar voorouders. Ze is een gepassioneerd feministe die complexe onderwerpen aansnijdt zoals religie, seksualiteit, immigratie en dekolonisatie, en streeft naar gemeenschapswerk als oplossing voor collectief welzijn. Omdat inclusie geen betekenis heeft, is zij radicaal inclusief.
Deze installatie wordt aangevuld met twee gesprekken met kunstenaars, activisten en ouders:
15:00: gesprek met Le Collectif des Madrés
Latifa Elmcabeni is sinds 2019 actief in het Brusselse middenveld, rond politiegeweld en (on)rechtvaardigheid voor gevangenen in Sint-Gillis en daarbuiten. Door haar politieke interpellaties met Le Collectif Des Madrés en haar werk met moeders en jongeren in heel Brussel, heeft ze bewezen dat ze een sterk gevoel van veerkracht heeft en dat moeders een centrale plaats innemen in het genezingsproces van hun kinderen. Tijdens deze lezing zal ze het hebben over het belang van het bewustzijn van mentale gezondheid in raciale gemeenschappen en de impact van staatsgeweld op de huishoudens en intieme levenssferen van mensen van kleur. > RESERVEER GRATIS
installatie: À nos frères disparus
Deze installatie toont het verband tussen stedenbouw en politiegeweld in Brussel. Door het samenbrengen van geluid, beeld, tekst en cartografie, toont À nos frères disaparus de onrustwekkende overeenkomsten tussen 20 mensen die in Brussel stierven als gevolg van politiegeweld tussen 1991 en vandaag. Er tekent zich een typisch profiel af: jonger dan 30 jaar, afkomstig uit Brussel, van niet-Kaukasische etnische afkomst, vermoord door de politie in een wijk die deel uitmaakt van een grootschalig ontwikkelingsproject en veiligheidsbeleid.
17:00-19:00 Talkshop
Politiegeweld, we denken er allemaal hetzelfde over: GENOEG IS GENOEG! Helaas zijn de politie en de rechterlijke macht bijzonder goed georganiseerd en hebben zij hun eigen manier van werken, hun eigen repressieve methodes. Misschien is het tijd om allianties te vormen tegen dit politiegeweld? Misschien is het tijd om onze eigen instrumenten te ontwikkelen om de macht over ons leven, ons lichaam en de openbare ruimte terug te krijgen? Dit is het doel van deze talkshop. Om onze prioriteiten, onze instrumenten en onze acties te bepalen. > RESERVEER GRATIS
gecureerd door Isabelle Ndiaye, Emma Pajevic & Cecilia Guypen
artistic direction Fatima-Zohra Ait El Maâti | scenography Johanna De Smet & Yousra Mezahi | conception audio & video Fatima-Zohra Ait El Maâti | with the voices of Latifa Elmcabeni, Latifa Benkatane & Naïma Benkatane