Compassion
The History of the Machine Gun
Het lot van vluchtelingen onthutst ons allen. Ook veel intellectuelen en politici verklaren zich solidair met het leed van drenkelingen op de mediterrane stranden of met slachtoffers van burgeroorlogen en epidemieën in Centraal-Afrika. De crisissen en rampen van deze tijd blijven alomtegenwoordig in social media-feeds, op tv, en in de pers.
In Compassion. The History of the Machine Gun reizen Milo Rau en zijn team naar de politieke hotspots van deze tijd: de mediterrane vluchtelingenroutes vanuit het Midden-Oosten en de gebieden van de Congolese burgeroorlog. Het is een semidocumentaire dubbelmonoloog – gebaseerd op interviews met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa – die zich bewust op tegenstrijdig terrein begeeft: hoe kunnen we de ellende van anderen verdragen en waarom kijken we ernaar? Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Deze voorstelling onderzoekt niet enkel de grenzen van ons medeleven, maar ook de grenzen van het Europees humanisme.
• Met zijn International Institute of Political Murder (IIPM) maakt Milo Rau pakkende films en theatervoorstellingen die kunst, geschiedenis en politiek mengen. In het Kaaitheater toonde hij al Hate Radio en Five Easy Pieces. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Rau artistiek leider van NTGent.
Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer is geen voorstelling om van te 'genieten', maar dat maakt ze niet minder goed. Integendeel. Deze reprise van een voorstelling die Milo Rau eerder in Duitsland maakte, is een genadeloze kritiek op hoe Europa met humanitaire problemen omgaat. Aardedonker, maar fascinerend theater. - De Morgen
'Een af en toe cynische, maar vooral ook erg wijze voorstelling, die je gedachten verwart en op scherp zet..' - de Volkskrant
Confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden.***** - Trouw
direction Milo Rau | performance Els Dottermans & Olga Mouak | dramaturgy Stefan Bläske | research & assistant dramaturgy Mirjam Knapp | translation Han Kerckhoffs | set & costume design Anton Lukas | video & sound Marc Stephan | light design Erich Schneider | production NTGent | premiere Boulevard Festival 2018