Built to Last
Vijf performers reizen doorheen de geschiedenis van de dans – en mogelijk ook haar toekomst. Keer op keer kondigt een indrukwekkende, nieuwe wereld zich aan, waarin zij met de hulp van subtiele variaties in hun bewegingen een nieuw bewustzijn ontdekken: van de ruimte, de situatie, zichzelf en elkaar. Die voortdurende poging om overeind te blijven toont de mens in al zijn kwetsbaarheid.
De titel ‘Built to Last’ lokt argwaan uit. Hoe kan je vandaag geloven in eeuwige waarden en universaliteit? Dingen worden gemaakt om weer stuk te gaan, net zoals wij almaar onszelf willen herontdekken.
• In Built to Last werkt Meg Stuart voor het eerst met bestaande, klassieke muziek. De geluidsopname, een ‘metacompositie’ van muziekdramaturg Alain Franco, fungeert als een tijdsmachine. Elk van de muziekstukken, van onder anderen Sergei Rachmaninov, Ludwig van Beethoven, Iannis Xenakis en Arnold Schoenberg, getuigt van een monumentaal karakter.
choreography Meg Stuart | created with and performed by Dragana Bulut, Davis Freeman, Anja Müller, Maria F. Scaroni, Kristof Van Boven | dramaturgy Bart Van den Eynde, Jeroen Versteele | music dramaturgy Alain Franco | sound design Kassian Troyer | scenography Doris Dziersk | costumes Nadine Grellinger | light Jürgen Tulzer, Frank Laubenheimer | video Philipp Hochleichter | technical director Oliver Houttekiet | sound Roy Carroll | light technician Pierre Willems | video technician Richard König | production manager Eline Verzelen | assistant choreography Ana Rocha | assistant scenography Anna Hentschel | assistant costumes Ann-Kristin Danzinger | intern dramaturgy Carlotta Scioldo | tour manager Annabel Heyse | with special thanks to Lena Lauzemis | production Damaged Goods (Brussels) and Münchner Kammerspiele (Munich) | Meg Stuart & Damaged Goods are supported by the Flemish authorities and the Flemish Community Commission
A House on Fire co-production; with the support of the culture programme of the European Union