The Pyre
Nachtelijke metropool
Theater, dans, poppentheater en beeldende kunst. De Frans-Oostenrijkse kunstenares Gisèle Vienne ontwikkelde een polymorf, betoverend en bevreemdend parcours. Haar voorstellingen en installaties verleggen de grenzen tussen schijn en realiteit, spelen met onze waarneming en openen zo een ‘andere’ wereld, die van onze angsten, droombeelden en geheimen.
Bouwde Vienne de scène van het Kaaitheater twee seizoenen geleden om tot een groot bos met echte bomen (This is how you will disappear), nu kiest ze voor één grote lichtinstallatie, een bewegend decor van ledlampen. Een lichttunnel die verschillende plekken suggereert: een nachtelijke metropool, een club... In dit decor: twee stomme personages, een danseres (Anja Rötgerkamp) en een jongen. Een moeder en een zoon? Ze maken deel uit van een door Dennis Cooper geschreven verhaal. Een verhaal dat het derde deel van de voorstelling vormt, een deel om na de voorstelling te lezen of mee naar huis te nemen, in de vorm van een novelle.
In The Pyre (de titel verwijst naar een oud verbrandingsritueel) gaat expressie over in abstracte dans, in een tableau vivant, in een theatrale vertelling. Een fascinerend spel dat onze zintuigen en ons gevoel voor zingeving uitdaagt, mede dankzij de fascinerende soundscape van trouwe muziekpartners KTL (Stephen O’Malley and Peter Rehberg).
Soul Food Dinner met Gisèle Vienne
De Frans-Oostenrijkse Gisèle Vienne (1976) is choreograaf, regisseur, performer en beeldend kunstenaar. Als afgestudeerd filosoof volgde ze een opleiding voor… poppenspeler. Sinds 2004 produceerde ze als choreograaf en regisseur een zestal voorstellingen, waaronder This is how you will disappear (2010). In recensies van deze voorstelling werd vaak verwezen naar David Lynch, Alain Robbe-Grillet of Lewis Carroll. Waren dat Viennes inspiratiebronnen? En hoe zit dat in de rest van haar werk? Interviewer Cis Bierinckx polst ernaar, terwijl u geniet van een eerlijke maaltijd. De perfecte aanloop naar de voorstelling later op de avond.
conception, directing, choreography & scenography Gisèle Vienne | music written by, live performance and diffusion KTL (Stephen O’Malley and Peter Rehberg) | text Dennis Cooper | lights Patrick Riou | costumes José Enrique Ona Selfa | video Robin Kobrynski in collaboration with Patrick Riou & Gisèle Vienne | set & leds producer Designgroup Professional GmbH / LED lightdesign|other set’s element Espace et Cie | make up Mélanie Gerbeaux | performed by and created in collaboration with Anja Röttgerkamp and Lounès Pezet & Léon Rubbens | artistic collaboration Anne Mousselet | technical coordination team of Opéra de Lille | collaboration computer/music Ircam, Manuel Poletti and Thomas Goepfer | technical management Patrick Laganne or Olivier Desse | sound coordination Gérard d’Elia or Adrien Michel | light/video coordination Arnaud Lavisse | conception plans 3D Rémi Brabis | assistance scenographic research Marc Le Hingrat | international production and distribution Alma office, Anne-Lise Gobin & Alix Sarrade | administration & production/distribution in France PLATÔ, Séverine Péan, Carine Hilly & Julie Le Gall | executive producer DACM | co-producers (provisional), Opéra de Lille (FR), Le Parvis, Scène National de Tarbes (FR), Centre Pompidou, Les Spectacles Vivants - Paris (FR)|IRCAM – Paris (FR) / La Comédie de Caen, Centre Dramatique National de Normandie (FR) | coproduction Bonlieu Scène nationale Annecy et La Bâtie - Festival de Genève in the frame of PACT beneficiary from FEDER with the programme INTERREG IV A France-Suisse, Arts 276 Automne en Normandie (FR), Scène nationale d’Evreux (FR), Centre de Développement Chorégraphique Toulouse, Midi-Pyrénées (accueil en résidence) (FR), Centre Dramatique National Orléans Loiret Centre (FR), Centre Chorégraphique National Orléans (FR), Le Maillon, théâtre de Strasbourg, Scène européenne, Pôle Sud, scène conventionnée pour la danse à Strasbourg, Malta Festival Poznan 2013 (PL) / Holland Festival – Amsterdam (NL), International Summerfestival Hamburg (DE), Künstlerhaus Mousonturm – Frankfurt (DE), Next Festival, Eurometropolis Lille-Kortrijk-Tournai & Valenciennes (BE/FR), BIT Teatergarasjen – Bergen (NO), IDEOLOGIC ORGAN (FR), Designgroup Professional GmbH (DE)…
support to the creation Festival Actoral | with the support of DICRéAM / ministère de la Culture et de la Communication | within the framework of the project TRANSFABRIK| in collaboration with kunstencentrum BUDA, Kortrijk | thanks to P.O.L publisher for its special edition of “The Pyre” for this show | thanks to La Monnaie/De Munt (Brussels) and to Kaaitheater (Brussels) for putting their rehearsal studios at our disposal and Jonathan Capdevielle, Nicolas Herlin, Alexandre Vienne and to Bureau Cassiopée for the production work during the season 2011/2012 | Gisèle Vienne is associated artist at Parvis, Scène National de Tarbes Pyrénées since 2012. The company DACM is supported by DRAC Rhône-Alpes / Ministère de la culture et de la communication, by Région Rhône-Alpes, and by Institut Français for international touring
a House on Fire project; with the support of the culture program of the European Union