"THEATRE"
In “THEATRE” richten de Superamas hun pijlen op ‘de illusie van de politiek en de politiek van de illusie’. In de renaissance gebruikten de schilders de toen nieuwe techniek van de perspectief om de wereld te ordenen en te kaderen. Vandaag worden we overspoeld door digitale beelden die eigenlijk nog steeds hetzelfde doen: onze blik op de realiteit bepalen en manipuleren. Superamas brengt echte mensen, acteurs, 3d-beelden en avatars bij elkaar in een flitsende en sexy voorstelling.
Superamas kon je de afgelopen seizoenen aan het werk zien met hun BIG-triologie, met Empire en YOUDREAM, slimme voorstellingen waarin ze onze mediacultuur met onderhuidse humor op de korrel namen.
Op zaterdag 8/12 kan je vóór de voorstelling de tweede aflevering van onze Soul Food-reeks meemaken: terwijl je een stukje eet, gaat Pieter T’Jonck met de Superamas in gesprek over hun werk.
Het ontstaan van het perspectief in de 15de-eeuwse Italiaanse schilderkunst is niet los te denken van politieke overwegingen. De familie De’ Medici wist wat op het spel stond wanneer ze de meesters van de perspectivische schilderkunst, zoals Fra Filippo Lippi, ondersteunden. Het waren immers die schilders die ons een “gekaderde” en “geordende” visie op de wereld toonden.
Wat valt er te vertellen over het wereldbeeld dat gecreëerd wordt door de ononderbroken stroom aan digitale beelden waarmee we elke dag geconfronteerd worden? Zoals in de renaissance, is het een politieke aangelegenheid. De gezagdragers hebben dat goed begrepen en investeren massaal in het theater van de nieuwe technologieën om de illusie van politiek te ensceneren via de politiek van illusies.
Superamas is geïnteresseerd in de wisselwerking tussen werkelijkheid en fictie, en in de manier waarop deze gebruikt wordt in de huidige politieke verslaggeving. Superamas wil de echte komedie of tragedie achter de illusie van politiek of politieke fictie blootleggen.
Wanneer het privéleven van publieke figuren vooropstaat in de politiek van illusies, wanneer het huwelijk van de kroonprins of de zwangerschap van de First Lady maatschappelijke thema’s worden, lijkt de fictie de realiteit te hebben ingehaald. Hoewel, gaven de renaissanceschilders hun madonna’s ook niet de trekken van de prostituees die er model voor stonden?
written and directed by Superamas | performed by Lucie Eidenbenz, Karen Lambaek, Lieve de Pourcq, Faris Endris Rahoma, Bahar Temiz and Superamas | set design Superamas | light design Henri-Emmanuel Doublier | sound Superamas | motion capture concept and program Pierre Gufflet | 3D images design Superamas in collaboration with TechnocITé Mons/Belgium, CCCP/France and Howest Kortrijk/Belgium, Kevin Marien | real-time 3D engine Pierre Gufflet, Superamas and CCCP/France | computered 3D animation CCCP/France, Howest Kortrijk/Belgium, Kevin Marien and Superamas | technical supervisor Pierre Gufflet | costumes Sofie Durnez | video Superamas | workshop Prototoutyp | stage manager Martin Schwab | produced by Superamas | co-produced by Art
Center Vooruit/Belgium, Maribor European Cultural Capital
2012/Slovenia, Künstlerhaus Mousonturm (in the frame of Frankfurter
Positionen 2013- eine Initiative der BHF-BANK-Stiftung)/Germany, Maison
de la Culture d’Amiens – Centre de création et de production/France,
Szene Salzburg/Austria, Tanzquartier Wien/Austria, Stereolux,
Nantes/France, CECN Manège Mons/Belgium, Impulstanz, Vienna/Austria,
EN-KNAP, Ljubljana/Slovenia | in collaboration with Buda Art
Center, Kortrijk/Belgium, La Gaîté Lyrique, Paris/France, TechnocITé
Mons/Belgium, Howest Kortrijk/Belgium, mokum/Belgium, l'Avant-Seine,
Théâtre de Colombes/France, Agglomération Maubeuge-Val de Sambre, Gare
Numérique de Jeumont/France, Internationales Figurentheaterfestival
Erlangen/Germany | supported by The City of Vienna/Austria,
Ministry of Education, Art and Culture/Austria, Direction Régionale des
Affaires Culturelles d'Ile-de-France, Ministère de la Culture et de la
Communication/France, DICRéAM, Centre National du cinéma et de l’image
animée/France, l'Institut Français, Ministère des Affaires étrangères et
européennes in the frame of the "Théâtre export" program/France, the
Flemish Community/Belgium, apap – performinmg europe!/EU, Austrian
Cultural Forum in Brussels and Ljubljana, Pôle Images Nord-Pas de Calais
(avec le soutien du Conseil Régional Nord-Pas de Calais, de Lille
Métropole Communauté Urbaine et du Centre Régional de Ressources
Audiovisuelles Nord-Pas de Calais)/France, ONDA-office national de
diffusion artistique | thanks to Sandra Noeth, Luc Moreau | this project has been funded with support from the European Commission | Brussels performances supported by the Austrian Cultural Forum in Brussels