Built to Last
In Built to Last confronteert Meg Stuart vijf performers met overweldigende muziekstukken uit het klassieke en hedendaagse repertoire, composities die muziekgeschiedenis geschreven hebben, technisch en vooral inhoudelijk. De stukken staan symbool voor perspectiefwisselingen in het denken over de mens, over zijn idealen en utopieën, over zijn kwetsbare aard en zijn eindigheid. De dansers en acteurs reageren op beroemde creaties van o.a. Sergei Rachmaninov, Ludwig van Beethoven, Iannis Xenakis, Meredith Monk en Arnold Schoenberg. Als door een tijdmachine worden ze meegenomen in telkens nieuwe omgevingen en bewustzijnstoestanden. De reis die ze maken verloopt volgens geen enkele logisch te beschrijven weg. Toch wordt er in de ontmoeting tussen performers en muziek gaandeweg iets blootgelegd van de condition humaine, iets van een sluimerend verlangen.
Meg Stuart : "De uitdrukking 'built to last' verraadt een geloof in eeuwige waarden, heldhaftigheid, universaliteit. Hoe kan je je vandaag tegenover zo'n zelfzekerheid verhouden? We kennen de dwang ons voortdurend te vernieuwen. We moeten voorwaarts. Vele dingen worden ontworpen om snel stuk te gaan. Er is ook het gevoel van een naderend einde. Iedereen bereidt er zich op voor. Het is triest, maar zo is het. Misschien gaat Built to Last over hoe we ons in het licht van de eeuwigheid kunnen oefenen in afscheid nemen."
choreography Meg Stuart | created with and performed by Dragana Bulut, Davis Freeman, Anja Müller, Maria F. Scaroni, Kristof Van Boven | dramaturgy Bart Van den Eynde, Jeroen Versteele | music dramaturgy Alain Franco | sound design Kassian Troyer | scenography Doris Dziersk | costumes Nadine Grellinger | light Jürgen Tulzer, Frank Laubenheimer | video Philipp Hochleichter | sound Roy Carroll | production manager Eline Verzelen | technical director Oliver Houttekiet | assistant choreography Ana Rocha | assistant scenography Anna Hentschel | assistant costumes Ann-Kristin Danzinger | intern dramaturgy Carlotta Scioldo | special thanks Lena Lauzemis | production Damaged Goods (Brussels) and Münchner Kammerspiele (Munich) | support the Flemish authorities and the Flemish Community Commission
Presented in the context of House on Fire, with the support of the Culture Programme of the European Union