ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

Sans-titre - a piece for Faustin Linyekula

dans
26—27.01.2011

Blank en zwart

Het woord ‘titre’ of ‘titel’ heeft vele betekenissen. De meest courante verwijst naar het opschrift van een werk, maar een titel is ook een bewijsstuk waarin een recht is vastgelegd. Hoghes nieuwe voorstelling heet Sans-titre, met een koppelteken tussen beide woorden. Een ‘sans-titre’ is zoals een ‘sans-papiers’, iemand zonder papieren en alle rechten die daaruit voortvloeien. Het is een politiek geladen begrip, maar verwacht van Hoghe geen eenduidig pamflet. Hij maakt politiek (dans)theater ‘zonder woorden’. ‘Een blanke en een zwarte samen op de scène, dat is al een stellingname,’ zegt Hoghe, ‘net zoals wanneer ik mijn eigen gebochelde lichaam toon in mijn voorstellingen: ik hoef niks te zeggen om het bestaansrecht van een “ander” lichaam op te eisen.’

● Raimund Hoghe had zijn sporen al verdiend als publicist en als dramaturg van Pina Bausch toen hij in 1989 zelf theater- en dansvoorstellingen begon te maken. Met zijn uitgepuurde en ritualistische voorstellingen is hij een vaste waarde in het programma van het Kaaitheater. De Congolese danser en choreograaf Faustin Linyekula kon u al aan het werk zien in de KVS en op het Kunstenfestivaldesarts 2009. Van 16 tot 19 maart 2011 is Faustin Linyekula te gast in de KVS met zijn eigen voorstelling Pour en finir avec Bérénice.

concept, choreography Raimund Hoghe | with Faustin Linyekula, Raimund Hoghe | set, lighting Raimund Hoghe | photography Rosa Frank | assistant Luca Giacomo Schulte | production Compagnie Raimund Hoghe | co-production Festival Montpellier Danse 2009, Theater im Pumpenhaus (Münster) | support studios Kabako, Ménagerie de Verre - Studiolab, Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort, CULTURESFRANCE | Brussels performances supported by Goethe-Institut