ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

De man zonder eigenschappen I

theater
21—23.10.2010

Een knallend einde

In zijn driedelige roman De man zonder eigenschappen beschrijft Robert Musil in felle, satirische kleuren de ondergang van een wereld die gelijkenis vertoont met de onze. Wenen 1913. De Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie bestaat nog. De hoogste Weense kringen komen samen om de viering van het zeventigjarige keizerschap van Franz-Jozef in 1918 voor te bereiden. We maken kennis met een kleurrijk palet aan personages. Zij zien de realiteit door de nostalgische bril van een voorbije grootsheid. De knallen aan het einde van de voorstelling zijn vuurwerk, maar kunnen evengoed de eerste kanonschoten van de Wereldoorlog zijn.

● Regisseur Guy Cassiers werkt aan een oeuvre waarbinnen zijn verhouding met de Europese culturele canon een belangrijke plaats inneemt. Na zijn vierdelige theaterbewerking van Prousts A la recherche du temps perdu, waagt hij zich aan een ander opus magnum uit de Europese literatuur: een adaptatie in drie voorstellingen van Der Mann ohne Eigenschaften van de Oostenrijkse auteur Robert Musil (1880-1942). Proust stierf in 1922 en liet zijn meesterwerk onafgewerkt. Musil begon aan het zijne te schrijven in 1921 en ook dat bleef onvoltooid…  De man zonder eigenschappen I is deze zomer te gast op het festival van Avignon.

De pers over De man zonder eigenschappen I

'Puur intellectueel genot in taal, beeld, spel en enscenering' - Tuur Devens in Theatermaggezien

'Wonderschoon, haarscherp en verbazend actueel' - Guido Lauwaert op Knack.be


7 PM

Je wilt niet te laat op stap? Na je werk een hap en dan het theater in? Naar huis met de (voor)laatste tram of bus? Bezoek onze voorstellingen in de vooravond: aanvang om 19 uur. Een overzicht vindt u op www.kaaitheater.be/7pm.

direction Guy Cassiers | text Robert Musil | adaptation Filip Vanluchene, Guy Cassiers, Erwin Jans | dramaturgy Erwin Jans | with Dirk Buyse, Katelijne Damen, Gilda De Bal, Vic De Wachter,Tom Dewispelaere, Johan Van Assche, Liesa Van der Aa, Wim Van der Grijn, Marc Van Eeghem, Dries Vanhegen | image concept & design Enrico Bagnoli, Diederik De Cock | costumes Belgat (Valentine Kempynck & Johanna Trudzinski) | video editing Frederik Jassogne | music editing & live assistance Johan Bossers | image sources James Ensor, De Intrede van Christus in Brussel © SABAM Belgium 2010, Leonardo Da Vinci, Het Laatste Avondmaal © HAL9000 Srl Novara, Italy | thanks to Norbertijnerabdij van Tongerlo, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen | production Toneelhuis | co-production De Tijd, Maison de la Culture Amiens (FR), Centre Dramatique National Orléans/Loiret/Centre (FR), Centro Dramático nacional (Gobierno de Espana) (ES), Holland Festival (NL)

TALEN: Nederlands