ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 

Ricky and Ronny and Hundred Stars – a Sado Country Opera

theater
muziek
12—13.03.2010

Permanente high

MaisonDahlBonnema is het duo Hans Petter Dahl en Anna Sophia Bonnema. Hun eerste opera, The Ballad of Ricky and Ronny – a pop opera, ging in oktober 2007 in première in de Kaaistudio’s en werd geselecteerd voor Het Theaterfestival 2008. Met Ricky and Ronny and Hundred Stars – a Sado Country Opera openen zij een ander muzikaal register.

In deze opera staan het slachtoffer, het lijden en de problematiek van het engagement centraal. Ricky, Ronny en Hundred Stars bevinden zich in een moreel universum, waar de beste intenties in hun tegendeel kunnen omslaan en de personificatie van het kwaad heilzame vibraties lijkt te verspreiden. Met als voorlopige uitkomst dat de figuur van de charlatan de beste overlevingskansen lijkt te hebben. Qua perspectief duiken ze de sterren in. Onthecht als in een bijnadoodervaring scheren ze langs hun dagelijkse belevenissen, er niet helemaal mee samenvallend, als in een permanente high. Tegenpool of ankerpunt zijn de binnenkamers die zich in hun hersenen situeren. De setting: Parijs en de rest van de mentale wereld.

Ricky, Ronny en Hundred Stars lijden aan Post-Traumatic Stress Disorder. Een hele reeks traumatische gebeurtenissen ligt aan de basis van de nieuwe opera. Hundred Stars verschijnt als de fonkelende ontwrichtende aanwezigheid van de eeuwige spelbederver, een zwevende aanwezigheid, overbewust van alle schade en schande die de geringste aanraking teweegbrengt. Door te vertellen over het lijden, en door het plezier, het genot – eeuwige en onvermijdelijke begeleider van ons ondermaanse – worden ze gestuurd in de richting van een sadistisch stelsel waarin ze alle houvast lijken te verliezen.

Sado Country als muziekstijl voor de nieuwe opera: één en al tristesse en het agressieve plezier deze tristesse te willen voelen door erover te zingen/vertellen. Een wereld gevoed door dagelijkse beslommeringen en morele dilemma's en het eeuwige streven goed te willen doen. Dream on.

‘Hans Petter Dahl en Anneke Bonnema schaatsen op de grens tussen het alledaagse en het absurde, tussen liefde en vervreemding. De intimiteit die uit hun aanwezigheid op het podium spreekt, is een staaltje van kwetsbaarheid dat maar heel weinig in het theater valt mee te maken.’
Etcetera, januari 2008

The Ballad of Ricky and Ronny is vormelijk én inhoudelijk een extreem stuk.’
De Morgen, 11 december 2008

‘For Bonnema and Dahl, the primary aim never seems to be to challenge the limits of the performing arts – it sort of happens along the way – but to present their ideas through the intimacy of the human encounter. That’s precisely why The Ballad of Ricky & Ronny is a both humorous and touching depiction of the abundant society and the pursuit of individual happiness.’
Dagens Nyheter, 5 oktober 2008, Zweeds dagblad


MaisonDahlBonnema is het duo Hans Petter Dahl en Anna Sophia Bonnema. Deze twee artiesten vervullen sinds 1999 een belangrijke rol in de producties van Jan Lauwers & Needcompany. Hans Petter Dahl legde een parcours af als medeoprichter en performer van de Noorse cultgroep BAK-TRUPPEN. In 1995 richtten Dahl en Bonnema de performancegroep Love & Orgasm op. Sindsdien hebben zij een tiental performances ontwikkeld op het kruispunt van gecomponeerde muziek, beeldende kunst, literatuur en theater, als duo of in samenwerking met andere kunstenaars. Dahl en Bonnema herdefiniëren zich voortdurend: van Love & Orgasm over L&O Amsterdam tot MaisonDahlBonnema - geopend in 2003 als een virtueel concepthuis dat nieuwe collecties gedachten lanceert in de vorm van kleding, muziek, video en tekst. Hun performances getuigen van een radicale keuze voor het autonoom naast elkaar plaatsen van de verschillende theatrale middelen. Ook het publiek zelf maakt meer dan eens deel uit van de algehele setting. Alles wordt uitgewerkt door Dahl en Bonnema zelf: het schrijven van tekst, het componeren van muziek, het bepalen van de vormgeving, het spelen zelf.

concept Anna Sophia Bonnema, Hans Petter Dahl | with Anna Sophia Bonnema, Hans Petter Dahl, Louise Peterhoff | libretto Anna Sophia Bonnema | music Hans Petter Dahl | costumes, lights MaisonDahlBonnema | animation Jan Bultheel | production Needcompany | co-production Theater aan het Vrijthof, Euregionaal Opera- en Muziektheaterfestival (Maastricht), Bit Teatergarasjen (Bergen), Noorderzon/Grand Theatre (Groningen) | in collaboration with Kaaitheater (Brussels), Könstnärsnämden (Stockholm) | support Vlaamse Overheid, Norsk Kulturråd