ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
 
 
 
18
 
19
 
 
 
22
 
 
24
 
25
 
26
 
27
 
 
 
 
 

Choreography, a Prologue for the Apocalypse of Understanding, Get Ready!

dans
19—20.03.2010

Het lichaam als brug

Terugkerende thema’s in het werk van de New Yorkse choreografe DD Dorvillier zijn (het onvolmaakte van de) taal, perceptie en representatie. ‘Het lichaam is de perfecte brug over de lacunes van de taal. Denken smeert de brug’, zegt zij.

Choreography, a Prologue for the Apocalypse of Understanding, Get Ready! is een triptiek waarin Dorvillier het heeft over hoe we proberen te communiceren en elkaar te begrijpen. In deel 1 geeft zij aan dat zij afstand wil nemen van woorden ten voordele van lichaamstaal. In deel 2 deelt zij de scène met Joaquim Pujol die eerst haar woorden en acties vertaalt en ten slotte haar korte, grappige dansjes omzet in eigen dansen. In het laatste deel nemen beweging en muziek (van cult-componiste Zeena Parkins) het over en zetten DD Dorvillier, Heather Kravas, Amanda Piña en Elizabeth Ward de deconstructie van onze waarneming op een fraaie en humoristische wijze in scène.

DD Dorvillier (Puerto Rico, 1967) kon je vorig seizoen aan het werk zien in het fantastische parades & changes, replays, een ‘re-enactment’ van Parades & Changes (1965) van Anna Halprin. In februari j.l. was zij te zien tijdens Re:Move in Anarchiv #2: second hand van deufert+plischke.

texts, choreography DD Dorvillier | in collaboration with Heather Kravas, Amanda Piña, Joaquim Pujol, Elizabeth Ward | composer Zeena Parkins | lighting design, animation Thomas Dunn | commissioned by the Bessie Schönberg/First Light Commissioning and Creative Residency Program of Dance Theater Workshop | support Jerome Foundation, Ford Foundation, National Endowment for the Arts, New York State Council on the Arts, Jerome Robbins Foundation | created, in part, while in residence at Florida State University's Maggie Allesee National Center for Choreography (in partnership with Dance Theater Workshop's Creative Residency Program) and at Performing Arts Forum (St. Erme, France) | support New York City Department of Cultural Affairs