Schritte verfolgen - Reconstruction 2007
In het voorbije seizoen was Susanne Linke, een van de pioniers van het Duitse danstheater, te gast in het Kaaitheater met Im Bade wannen, een danssolo uit 1980. Zij danste die zelf en voegde op die manier een laag aan het werk toe: een ouder wordend lichaam dat zich lang vervlogen bewegingen herinnert. Het gaf de voorstelling een ongewone schoonheid en breekbaarheid.
Schritte verfolgen concipieerde Linke in 1985, samen met choreograaf en beeldend kunstenaar VA Wölfl. Zij beschouwt het zelf als haar artistieke credo. In deze autobiografische solo gaat zij terug naar ervaringen uit haar kindertijd: tengevolge van een ziekte leerde zij pas op haar zesde horen en spreken, waardoor bewegingen en gebaren haar eerste expressiemiddelen waren. In de choreografie tekent zij de kleine stappen waarmee een persoonlijkheid tot wasdom komt. Zij geeft een stukje van haar geschiedenis prijs, zonder zichzelf prijs te geven: de schoonheid en de precisie van de dans intensifiëren het autobiografische gegeven en overstijgen het.
Ook deze reconstructie, die Linke samen met drie danseressen brengt, krijgt een extra lading mee: het proces van het ouder worden, het bereiken van maturiteit, en de vreugdevolle bevestiging van het verlangen om in elke fase van het leven te ‘zijn’.
reconstruction of the production Susanne Linke/VA Wölfel: Schritte verfolgen, solo
premiere: 18.9.1985, 35. Berliner Festwoche at the Akademie der Künste, Berlin
reconstruction Susanne Linke
dance Susanne Linke, Armelle H. van Eecloo, Mareike Franz, Elisabetta Rosso
set VA Wölfl
light design Johan Delaere
light Hartmut Litzinger
stage Roger Irman
stage realisation Norbert Krüger
music collage Dieter Behne
sound Damian Lang
music Hector Berlioz, “Faust Verdammnis”: Romanze des Gretchen / Ritt über den Abgrund; Eisenbahngeräusche; Trommelmusik aus Rwanda und Togo; Frédéric Chopin, Walzer op.64/3, gespielt von Sergei Rachmaninoff, 1923; Frédéric Chopin, Nocture op.9/2, gespielt von Sergei Rachmaninoff, 1923; Ginger Baker, Toad; Edward Grieg, Huldigungsmarsch; Gustav Mahler, 9. Sinfonie, Schluss des 4. Satzes
production The.Lab art & media (D)
co-production PACT Zollverein (D), Théâtre Le Phénix (F)
in association with Europalia, Goethe Institut Brüssel, Federal Foreign Office