ma di wo do vr za zo
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
 
 
 

Steve Reich Evening

dans
muziek
07—11.03.2007

Een hommage aan Steve Reich

In het werk van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker heeft de muziek van de Amerikaanse repetitieve componist Steve Reich vanaf het begin een belangrijke plaats ingenomen. De Steve Reich Evening die Rosas dit seizoen presenteert met live muziekuitvoering is echter geen retrospectieve.

Om de brug te slaan naar het begin wordt uit Fase. Four movements to the music of Steve Reich (1982) wel Piano Phase overgenomen. In dat deel volgen de twee danseressen de beweging van hun rechter arm die als een slinger het hele lichaam in beweging zet. Ook het eerste deel van Drumming (cf. de voorstellingen Just Before uit 1997 en Drumming Live uit 1998) maakt deel uit van de Steve Reich Evening. In Drumming, Movement 1  zetten de twaalf dansers lange bewegingszinnen uit op de muziek, gespeeld door vier percussionisten. In deze compositie klinken invloeden door van de studiereis die Reich kort daarvoor naar Ghana ondernam.

Aan de reeds bestaande choreografieën worden een aantal nieuwe creaties toegevoegd op o.a. Four Organs, een stuk voor vier Hammond-orgels en maraca’s dat bij zijn eerste opvoering in 1970 schandaal verwekte, en Eight Lines, een twintig minuten lang en briljant ostinato voor twee piano’s, geïnspireerd door de Balinese muziek.

In een interview zei Anne Teresa De Keersmaeker ooit: ‘Ik probeer altijd om via de dans op een heel simplistische manier datgene naar voor te brengen wat mij aanspreekt in de muziek, wat mij aanzet tot dansen.’ Dat respect voor de muziek en voor de evolutie van de componist is ook uit deze Steve Reich Evening afleesbaar. Parallel daarmee toont deze avond ook de evolutie van de choreografe. Van de korte bewegingszinnen uit Piano Phase naar de langere frases uit Drumming. Of zoals Ictus-musicus Jean-Luc Plouvier het helder samenvatte: van de slingerbeweging naar die van de oneindige spiralen.

Chorégraphie Anne Teresa De Keersmaeker
Danseurs Boštjan Antončič, Tale Dolven, Kosi Hidama, Kaya Kolodziejczyk , Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Moya Michael, Elizaveta Penkóva, Zsuzsa Rozsavölgyi, Igor Shyshko, Clinton Stringer, Sue-Yeon Youn, Anne-Lin Akselsen, Anani Dodji Sanouvi
Musique Steve Reich, György Ligeti
Musique en direct Ictus Ensemble: Jean-Luc Plouvier (clavier, piano), Jean-Luc Fafchamps (clavier, piano), Gerrit Nulens (clavier, percussion), Georges-Elie Octors (clavier, percussion), Géry Cambier (percussion), Miquel Bernat (percussion)
Lumières et scénographie Remon Fromont
CostumesTim Van Steenbergen 
Production Rosas & De Munt | La Monnaie
Coproduction Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville Paris