Kassandra-speaking in twelve voices
Van in het begin van haar carrière heeft Anne Teresa De Keersmaeker regelmatig voorstellingen gemaakt waarin tekst een belangrijke rol speelde. In een meer recente periode (cf. Just Before, I said I, Quartett, In Real Time) mondde dit uit in een bijna systematisch onderzoek van de relatie tussen woord en beweging. Voor al deze voorstellingen ging Anne Teresa een samenwerking aan met haar zus Jolente (Tg Stan). Zo ook voor het in 2004 gecreëerde Kassandra. speaking in twelve voices.
Kassandra, een van de dochters van koning Priamus van Troje, ontvangt van de god Apollo de gave van de profetie. Maar omdat zij weigert de god ter wille te zijn, neemt deze wraak: Kassandra zal de toekomst voorspellen maar niemand zal haar geloven. Na de Trojaanse oorlog neemt Agamemnon Kassandra als slavin mee naar Griekenland.
Auteur-acteur Oscar van Woensel (Dood Paard) schreef voor de zeven vrouwen en de vijf mannen van het Rosas-gezelschap een tekst in het Engels waarin hij Kassandra laat spreken in twaalf stemmen: zoveel stemmen als er dansers op de scène staan. De tijd waarin de hele voorstelling zich afspeelt bestaat uit de laatste twaalf seconden van Kassandra's leven: als de film die zij op het doodsmoment voorbij ziet flitsen en waarin haar hele leven en dat van de haar in de Griekse mythologie omringende personages wordt samengebald. Het ene personage neemt als het ware de draad van het verhaal van het andere over. Bijna allemaal dragen zij zwarte rokken. Een vervaarlijk bewegende muur verspert hen vaak de weg op de scène. Naast, voor, achter en op deze muur spreken zij hun tekst en gaan zij ook bewegen. Als dansers acteurs worden, krijgt tekst sowieso een fysieker karakter; hun zegging is ruwer, meer zoekend dan bij toneelspelers.
De Kassandra die Rosas dit seizoen zal tonen is een herwerking van de voorstelling uit 2004. De belangrijkste wijziging betreft de balans tussen tekst en beweging: door het toevoegen van een uitgebreider bewegingsmateriaal krijgt de voorstelling een meer dansant karakter zoals eerdere projecten als Just Before of In Real Time.
mise en scène et chorégraphie Jolente De Keersmaeker & Anne Teresa De Keersmaeker
créé, acté et dansé par Beniamin Boar, Marta Coronado, Fumiyo Ikeda, Cynthia Loemij, Elizaveta Penkóva, Taka Shamoto, Igor Shyshko, Clinton Stringer, Giulia Sugranyes, Johan Thelander, Rosalba Torres Guerrero, Jakub Truszkowski
également dansé par Etienne Guilloteau
texte Oscar van Woensel
décor, éclairage Jan Joris Lamers
assistant éclairage Kristof Van Dijck, Rudi Antonissen
assistant décor Joris Erven, Jan Herinckx
costumes An D'Huys
assistance Anne-Catherine Kunz
musique Filip Kowlier Rosas & Salva Sanchis
professeur de rythme Michel Debrulle
conseil historique Bart Claes
répétitrice Pascale Gigon
assistance à la production artistique Anne Van Aerschot
production manager Freek Boey
assistance Jitske Vandenbussche
stage manager Kris Van Aert
son Alexandre Fostier, Caroline Wagner
professeurs Rita Poelvoorde, Salva Sanchis, Khosro Adibi, Chrysa Parkinson, Stefan Dreher
kinesitherapie Evelyne Sax
remerciements Bruno Pieters, Françoise Marechal, Véronique Branquino, Sofie D'Hoore, Claire Diez, Patrick De Muynck, Frank Vandezande, Mark De Wit, Paul Verhagen, Peter Van Acker, François Maillot, Koen Raes, personnel Kaaitheater, Pandora, Martine Bom, Miranda Prein, Thierry De Mey, Marianne Kiekens
production Rosas, De Munt/La Monnaie
coproduction Théâtre de la Ville / Paris, Léonard de Vinci / Opéra de Rouen
création Brussels, Kaaitheater, 10 mars 2004