Lun Mar Mer Jeu Ven Sam Dim
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
buren collective in action
Sepideh Farvardin

buren

Via performance, video, tekst, objecten, fotografie en installatie navigeert buren (Oshin Albrecht en Melissa Mabesoone) met een uitgesproken feministische insteek door thema’s als gemeenschap, huiselijkheid, gender, (kunst)geschiedenis en neoliberale fantasieën. Van 2023 tot 2025 zijn ze Kaaitheater artist-in-residence.

Sinds 2012 werken Oshin Albrecht en Melissa Mabesoone samen onder de naam ‘buren’. Via performance, video, tekst, objecten, fotografie en installatie navigeren ze met een uitgesproken feministische insteek door thema’s als gemeenschap, huiselijkheid, gender, (kunst)geschiedenis en neoliberale fantasieën. buren maakt beeldende kunst op scène en werken voortdurend aan de de- en reconstructie van beeld en taal. Ze werken op een associatieve, ironische en droomachtige manier met zorgvuldige zelfgemaakte scenografische elementen, liedjes en video's. De theaterscène benaderen ze als een kritische speeltuin vol verwondering, toekomstgerichte verbeelding, tricks and tracks.

De cross-over praktijk van buren is te zien in beeldende kunst en theatergerelateerde contexten zoals Playground (STUK / Museum M), viernulvier, Pukkelpop, de Brakke Grond, Netwerk Aalst, Galerie AmPolylog, Z33, Buda, KAAP, Bâtard, Casco, Tatjana Pieters. Buren deed een postgraduaat aan het HISK 2016-2017. 

buren stond de afgelopen jaren in Kaaitheater met Blue Skies Forever (2020) en SPARE TIME WORK (2022). Momenteel werken ze aan hun nieuwe voorstelling SHOE/FARM.

In 2020-2024 buren is supported by the European Network apap - FEMINIST FUTURES, a project co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union via Kunstencentrum Buda.

Blue Skies Forever

buren

performance
15.10.2020
Kaaitheater

En 2016, Beyoncé lance son clip vidéo Hold up. Celui-ci présente de multiples analogies avec l’œuvre vidéo de Pipilotti Rist, Ever is Over All (1997). Fasciné par les différentes représentations de femmes dans les vidéos, buren travaille autour des deux personnages de Ever is Over All. Les jeunes créateurs esquivent les clichés autour de la femme qui dominent encore à ce jour les représentations féminines.