VIDEO: Inigo Wilkins

The Myth of Golem

VIDEO: Inigo Wilkins
VIDEO: Inigo Wilkins

Video

do 16.02.17

De Golem-mythe verwijst naar de eeuwenoude vraag die de Griekse filosofen zich al stelde: wat is het onderscheid tussen zielloze en bezielde stof? Net zo goed kun je er de hedendaagse dilemma's rond robotica en artificiële intelligentie in terugvinden. Met actuele neurowetenschappelijke theorieën in het achterhoofd, brengt de jonge Britse philosopher of mind Inigo Wilkins deze verschillende gedachten samen, om uit te komen bij de hedendaagse significantie van de mythe. (in het Engels)

VIDEO: Isabelle Stengers & nY

Thinking with Stengers

VIDEO: Isabelle Stengers & nY
VIDEO: Isabelle Stengers & nY

Video

wo 15.02.17

Duik met de toonaangevende Belgische filosofe Isabelle Stengers en literair tijdschrift nY de wetenschap in. En het politieke denken. En de hekserij. Sprekers uit verschillende disciplines gaan in op Stengers’ uitnodiging om op een andere manier om te gaan met kennis en kennisproductie.



Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”

een gesprek met Mohamed Ikoubaân en Cees Vossen

Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”
Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”

artikel

do 09.02.17

Het nomadisch kunstencentrum Moussem richt dit jaar de schijnwerpers op Beiroet tijdens het festival Moussem Cities. Twee weken lang kan je in verschillende Brusselse instellingen proeven van wat Libanon op artistiek vlak te bieden heeft. In de Kaaistudio’s ligt de focus op jongere theater- en performancekunstenaars. Een gesprek met Mohamed Ikoubaân en Cees Vossen over kunst in de Arabische wereld, sociaal engagement en lange werkprocessen.

Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide

Tim Etchells on Forced Entertainment's Complete Works

Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide
Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide

artikel

do 09.02.17

Tim Etchells invites you for the Forced Entertainment marathon of the Shakespeare's Complete Works. (in het Engels)

VIDEO: Srećko Horvat

Subversion? From the anarchism of banks to the anarchist banker

VIDEO: Srećko Horvat
VIDEO: Srećko Horvat

Video

wo 08.02.17

De jonge Kroatische filosoof, schrijver en politiek activist Srećko Horvat (1983) is een van dé toonaangevende stemmen van zijn generatie. Voor deze lezing vertrekt hij van Fernando Pessoa’s roman The Anarchist Banker en gaat hij in op modellen om een politiek-economisch systeem van binnenuit te veranderen, in een tijd die van dag tot dag enkel donkerder lijkt te worden. in het Engels

VIDEO: Raafat Majzoub

The Farewell Chronicles

VIDEO: Raafat Majzoub
VIDEO: Raafat Majzoub

Video

wo 08.02.17

Voor de opening van Moussem Cities schreef Raafat Majzoub een vervolg op zijn wekelijkse column The Farewell Chronicles voor de Beiroetse krant Al-Akhbar. In het Engels

Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker over A Love Supreme

Rosas danst Coltrane

Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker over A Love Supreme
Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker over A Love Supreme

artikel

wo 04.01.17

Meer dan tien jaar nadat ze samen het stuk presenteerden in een tweeluik met Raga for the Rainy Season, herwerken De Keersmaeker en Sanchis nu ook samen Coltranes A Love Supreme tot een avondvullende voorstelling, gedanst door een nieuwe cast. Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker over A Love Supreme in MMM (MuntMonnaieMagazine) n° 35.

'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'

een interview met Guy Gypens door Michaël Bellon

'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'
'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'

artikel

do 22.12.16

Al even lang als hij artistiek leider is van het Kaaitheater, programmeert Guy Gypens daar jaarlijks het festival Burning Ice. Podiumkunstenaars laten er hun licht schijnen over prangende thema’s als klimaat, mobiliteit, voeding, nieuwe economie, sociale herorganisatie en democratie. Naar aanleiding van de laatste editie voeren we met Gypens een alomvattend gesprek. Over kunst en activisme,  burgerbewegingen en het middenveld, politici en het theater, KBC en Citroën, Festival Kanal en de toekomst van een uitgebreid Kaaitheater.

In gesprek met de artists-in-residence

In gesprek met de artists-in-residence
In gesprek met de artists-in-residence

artikel

wo 21.12.16

Maak kennis met het werk van de zes kunstenaars die van 2017 tot 2021 een bijzondere plek krijgen in het Kaaitheater-programma.

'I’m interested in buildings and the use of space'

a conversation with Radouan Mriziga

'I’m interested in buildings and the use of space'
'I’m interested in buildings and the use of space'

artikel

wo 21.12.16

The choreographer and dancer Radouan Mriziga studied dance in Marrakesh and Tunisia and continued his career at P.A.R.T.S. in Brussels. Interested in the relation between the body and its surroundings, it is architecture that firms a red line through his work. A conversation with Radouan Mriziga for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'

a conversation with Vera Tussing

'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'
'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'

artikel

wo 21.12.16

Vera Tussing graduated from the London Contemporary Dance School, and has worked as a choreographer, creator and dancer throughout Belgium, the UK and Europe. In her work, she explores the relation between dancers and the audience and how this relation can transform. A conversation with Vera Tussing for her Kaaitheater residency (2017-2021).

'Het is normaal geworden je tijd te nemen om iets uit te leggen'

een gesprek met Michiel Soete en Marlies Jacques

'Het is normaal geworden je tijd te nemen om iets uit te leggen'
'Het is normaal geworden je tijd te nemen om iets uit te leggen'

artikel

wo 21.12.16

Wanneer ik met Michiel Soete en Marlies Jacques aan de tafel schuif voor een vroege koffie, ligt de première van CAPSAICIN nog maar drie weken ver. Het wordt spannend, dat voel je, maar de grote lijnen krijgen stilaan hun plaats. Aan materiaal is er alleszins geen gebrek. “Met vijfentwintig acteurs is dat niet verwonderlijk natuurlijk,” grijnst Michiel. Hier alvast vier onmisbare elementen van deze gepeperde voorstelling.  

'I’m trying to create situations rather than pieces'

a conversation with Christophe Meierhans

'I’m trying to create situations rather than pieces'
'I’m trying to create situations rather than pieces'

artikel

di 20.12.16

The Swiss Christophe Meierhans is musician, theatre maker, performer and even made films and exhibitions. One aspect coming back in his works however, is his investigation in the collective and the consequences it produces when you step into this collective. 'If you’re discussing a real political issue in a play, why is it less real than when you would do it outside?' A conversation with Christophe Meierhans for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'Je moet een voorstelling ondergaan, niet enkel lezen'

een gesprek met Benjamin Vandewalle

'Je moet een voorstelling ondergaan, niet enkel lezen'
'Je moet een voorstelling ondergaan, niet enkel lezen'

artikel

di 20.12.16

Benjamin Vandewalle noemt zich meestal choreograaf, maar is veel meer. Zijn werk draait rond perceptie en beweging. Als stadschoreograaf in spe, zoekt hij graag de openbare ruimte op en betrekt hij het liefst mensen uit alle hoeken van de maatschappij. ‘Als kunstenaar word ik mij steeds meer bewust van een maatschappelijke verantwoordelijkheid.’ Een gesprek met Benjamin Vandewalle naar aanleiding van zijn Kaaitheater residentie (2017-2021).

'De geschiedenis moet namelijk nog geschreven worden'

een gesprek met Michiel Vandevelde

'De geschiedenis moet namelijk nog geschreven worden'
'De geschiedenis moet namelijk nog geschreven worden'

artikel

do 08.12.16

Sinds hij afstudeerde aan PARTS, is Michiel Vandevelde choreograaf, curator en schrijver. Een rode draad doorheen zijn werk is een uitgesproken politiek en artistiek activisme. In plaats van te wachten tot alles beter wordt, pleit hij ervoor om zelf het heft in handen te nemen. “Ik ben ervan overtuigd dat elke generatie uiteindelijk haar eigen instituten moet creëren.” Een gesprek met Michiel Vandevelde naar aanleiding van zijn Kaaitheater residentie (2017-2021).

'I’m quite mystified with the public space in cities'

an interview with Kate McIntosh

'I’m quite mystified with the public space in cities'
'I’m quite mystified with the public space in cities'

artikel

do 08.12.16

Born in New Zealand, but living in Brussels. Which has strikingly changed her practice. Attracted by the unknown, every piece she makes is a challenge for herself. The audience and its relation to the performance space play a central role. An interview with Kate McIntosh for her Kaaitheater residency (2017-2021).

Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'

“Voor een ware revolutie moeten we subtieler te werk gaan met balans als sleutelwoord.”

Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'
Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'

artikel

do 08.12.16

Wat brengt wilde mannen, Jumpstyle en een kostuum gemaakt uit dennentakken samen? Inderdaad: folklore. In een email-conversatie over hun nieuwste voorstelling The Ballad of Erol Klof, geeft frontman van Zita Swoon Group Stef Kamil Carlens een inkijk in hun verschillende inspiratiebronnen voor deze ode aan folklore.

Een berg voor iedereen

een interview met Heike Langsdorf

Een berg voor iedereen
Een berg voor iedereen

artikel

do 01.12.16

Op scene staat een grote berg. Langzamerhand komt de berg in beweging. Na een aantal projecten in de stad zoals Sitting with the body 24/7 (2015) en Postcards from the future (2010) keert Heike Langsdorf met Mount Tackle terug naar de theaterzaal. Met deze voorstelling opent ze ook de tiende en laatste editie van het Burning Ice festival.

‘For me, collaboration is being out of familiar territory’

an interview with Tim Etchells

‘For me, collaboration is being out of familiar territory’
‘For me, collaboration is being out of familiar territory’

artikel

wo 30.11.16

They’ve known each other for decades and worked together several times before. Shown and Told is their latest collaboration and consists of ‘a structured improvisation’.  Kaaitheater spoke with Tim Etchells about improvisation, collaboration and above all, Meg Stuart. (in English)

VIDEO: Alicja Gescinksa

Socrates en de lusten en lasten van de twijfel

VIDEO: Alicja Gescinksa
VIDEO: Alicja Gescinksa

Video

vr 25.11.16

Ze bepleit een herwaardering van de aarzeling, minder stelligheid en meer Socratische twijfel in het publieke en politieke debat.

VIDEO: Michel Bauwens

Ten New Practices of the Great Transition

VIDEO: Michel Bauwens
VIDEO: Michel Bauwens

Video

wo 16.11.16

Naar welke nieuwe maatschappijstructuur evolueren we? Cyberfilosoof Michel Bauwens kijkt naar actuele praktijken die op de meest directe manier de uitdagingen van de toekomst aangaan. Samen met een netwerk van onderzoekers naar de opkomende ‘commons-based economy’ brengt hij een samenvatting van tien jaar onderzoek.

Het zal van de vrouwen moeten komen?!

door Yamila Idrissi

Het zal van de vrouwen moeten komen?!
Het zal van de vrouwen moeten komen?!

artikel

ma 14.11.16

Those bastards think because they posses the ‘Sacred Argument’ they can silence and oppress us. Our time has come! The time to be, to love, to hope. We will not let these fanatics tell us: “This is your last hour”. Deze krachtige woorden van Rachid Benzine, uitgesproken door de Palestijnse actrice Hiam Abbass leidde  op 24 maart – twee dagen na de aanslagen in Brussel – tot een louterende catharsis. Ontreddering maakte plaats voor troost, angst voor hoop.

Previously on Nature Theater of Oklahoma

by Florian Malzacher

Previously on Nature Theater of Oklahoma
Previously on Nature Theater of Oklahoma

artikel

do 27.10.16

Since 2004, under the name of Nature Theater of Oklahoma, Kelly Copper and Pavol Liska have created some of the most notable theater pieces to emerge in recent years. Their pieces are unmistakable in their mixture of conceptual precision, an idiosyncratic use of modernist artistic strategies (often closer to visual than performing arts), and at the same time performances full of passion – without fear of seemingly trashy superficiality, and freely borrowing from every possible theater tradition.

De anti-monumenten van Eszter Salamon

De anti-monumenten van Eszter Salamon
De anti-monumenten van Eszter Salamon

artikel

do 27.10.16

Vorig seizoen kon je kennismaken met MONUMENT 0: Haunted by wars (1914—2013), het eerste deel van Eszter Salamons Monuments-reeks. In november brengt ze het tweede deel in het Kaaitheater: MONUMENT 0.1 Valda & Gus. Inmiddels werkt ze ook al aan een vierde aflevering MONUMENT 0.4. We zitten in de late namiddag in de najaarszon terwijl ze vertelt over haar verzet tegen de conventionele geschiedenis, oudere dansers en herinnering. ‘Geschiedenis schrijven is niet alleen een zaak van het verleden. Het bepaalt ook de toekomst.’