Philip Gehmacher & Grace Schwindt

On the use of props versus objects

On the use of props versus objects
On the use of props versus objects

26.03.2015

Gesprek met Philip Gehmacher, Grace Schwindt en Victor Wang (moderator).

Performatik kiest resoluut voor het boeiende tussengebied tussen podiumkunsten en beeldende kunst. Door te kiezen voor 'de biënnale van de performancekunst' als ondertitel in plaats van 'festival', maakt Performatik zichtbaar dat het oude onderscheid tussen 'theater' en 'beeldende kunst' (woord en live actie versus beeld) vaak moeilijk te handhaven is. Wat op het spel staat is dat interessante gebied tussen de grenzen van de verschillende disciplines. De artiesten tijdens Performatik spelen met de codes, conventies en verwachtingen van podiumkunsten en beeldende kunst. Bindend element is telkens het live gebeuren, de ontmoeting tussen het publiek en de performer, in het hier en nu.

Schuif aan bij één van de vele salons waar we samen met artiesten, curatoren en critici discussiëren over de verschillende vragen die deze interdisciplinaire dialoog oproept. Tijdens informele rondetafelgesprekken denken we na over hoe sommige performances spelen met onze referentiekaders en verwachtingen. Kijkt een theaterbezoeker anders naar een voorstelling dan een museumbezoeker? Verstoren deze interdisciplinaire ervaringen onze klassieke kijk op voorstellingen? En, een museumbezoeker kijkt op een ander ritme naar een tentoonstelling dan een toeschouwer die binnen een vast tijdskader naar een theatervoorstelling kijkt, maar wat is daarvan het gevolg voor de artiest die op dit tussengebied werkt?


In association with: The Research Centre for Visual Poetics (University of Antwerp), RESIC (ULB) & MUCIA (ULB), Contemporary Art Heritage Flanders (CAHF) & Performatik Partners