ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
 
 
12
 
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
1
 
 
 
 

VASHT

dans
16—17.04.2026

In VASHT, het derde deel van haar trilogie, put Ulduz Ahmadzadeh inspiratie uit de knooppunten van de Zijderoute om de verspreiding van oude danskennis en de complexe genealogieën daarvan in kaart te brengen. Tegen de achtergrond van huidige neokoloniale handelsinfrastructuren, herinterpreteert Ahmadzadeh choreografisch de beweging van de route. Zo laat ze VASHT schipperen tussen herinnering en verzet.  

Het stuk onderzoekt dansen uitgevoerd door verschillende etnische groepen in Centraal- en Zuidwest-Azië, en die zowel in totalitaire regimes als in postkoloniale samenlevingen een flexibele vorm van cultureel verzet vormen. Sommige worden nog steeds op grote schaal beoefend, terwijl andere alleen nog in stand worden gehouden door meester-dansers en hun ensembles. Door een gebrek aan onderzoek en documentatie – en door het strenge dansverbod in Iran – dreigen veel van deze tradities te verdwijnen.  

Een charmant sarcastische djinn begeleidt de traditionele rituelen en verhalende scènes verweven met abstracte choreografieën. Verboden of toegestaan, gedanst door mannen of vrouwen, in privé of in het openbaar: deze dansen zijn door de eeuwen heen tijdens migraties doorgegeven en getransformeerd. Ahmadzadeh destabiliseert de westerse categorisering, net als de duidelijke ‘lineariteit’ van dansgenealogieën. Ook de vraag hoe de culturele praktijken van de regio zich zullen ontwikkelen in het neokoloniale tijdperk, zoals de ‘Nieuwe Zijderoute’, staat centraal.  

In het Oudperzisch verwijst het woord ‘vasht’ naar dans als een uitdrukking van transcendentie. Ahmadzadeh zet haar langdurige onderzoek voort en zoekt naar verbanden en resonanties tussen verschillende regionale vormen, die ook aan bod komen in haar werken TARAB (2022) en ZAAR (2024).

 

• Ulduz Ahmadzadeh maakt choreografieën, danst, onderzoekt en geeft mee artistiek leiding aan ATASH عطش Contemporary Dance Company. Haar artistieke werk breekt met de westerse esthetiek en ontwikkelt een hedendaagse danstaal beïnvloed door vormen uit Centraal- en Zuidwest-Azië en die sociaal-politieke thema's en culturele hiërarchieën aankaart. Samen met artistiek mededirecteur en scenograaf Till Krappmann opereert Ahmadzadeh op het snijvlak van dans, performance, video, installatie, documentatie en activisme. De producties van ATASH عطش Contemporary Dance Company toeren internationaal.  

artistic co-director and choreography Ulduz Ahmadzadeh | artistic co-director and scenography Till Jasper Krappmann | dance and co-creation Desi Bonato, Naline Ferraz, Andrei Nistor, Adela Maharani, Abdennacer Leblalta Composition | sound design Pouya Ehsaei | lighting design Benjamin Maier | artistic assistant Deborah Manavi | costume collaboration Rebecca Kopp | production partner in crime, Julia Neuwirth | touring management Kira Koplin | a co-production of ATASH عطش Contemporary Dance Company, Tanzquartier Wien and Kaaitheater, Brussels | with the kind support of Cultural Department of the City of Vienna and the Federal Ministry for Art, Culture, Public Service, and Sport. Residency Tanzhaus Zürich | special thanks to Azar Jalili 

DUUR: 75 min.
TALEN: Language no issue
Toegankelijkheidsinfo
Deze voorstelling bevat stroboscopisch licht, rook, schelle geluiden en luide muziek met diepe bassen.
Presented by
Kaaitheater Les Halles de Schaerbeek
28€
24€
*20€
18€
12€