New Skin for the Old Ceremony
In New Skin for the Old Ceremony verandert choreografie in een ritueel—een fantasie, een begrafenis en een gracieuze viering van leven en dood. Deze voorstelling verweeft persoonlijke geschiedenis met artistieke expressie en biedt een meditatie op vergankelijkheid: vervagende lichamen, ouder worden, nostalgie, het voorbijgaan, vergeten en behoud.
Geworteld in een herinnering die pas op latere leeftijd werd ontdekt, integreren Melih Kıraç en Kamola Rashidova herinneringen en woorden direct in de choreografie, waardoor ze tastbaar en dynamisch worden.
Geïnspireerd door de fysieke en mentale veranderingen die hij bij zijn grootmoeder observeerde in haar laatste dagen, duikt Kıraç in het verhaal van haar adoptie in Centraal-Anatolië in de jaren 1930. De choreografie put ook inspiratie uit Rashidova, een immigrant-danseres, en haar vervreemding van haar moedertaal. Dit alles roept een poëtische en abstracte kinetische taal op die persoonlijke verhalen en collectieve geschiedenis met elkaar verbindt. Door deze delicate wisselwerking wordt New Skin for the Old Ceremony een ontroerend eerbetoon aan herinnering, identiteit en de verhalen die onze lichamen met zich meedragen.
• Melih Kıraç is een danser, onafhankelijk choreograaf en academicus gevestigd in Istanbul. Voordat hij aan de afdeling Hedendaagse Dans van de Mimar Sinan Universiteit van Schone Kunsten studeerde, was hij volksdanser. Zijn choreografieën, waaronder WELCOME (2015), HÂL (2016), Data Shadow (2020), Sunset Melodrama (2023) en every night we are haunted by a dream (2024) zijn opgevoerd op podia zoals Sale Docks (IT), Les Brigittines (BE), Salt Galata (TR), sub (TR), ARTER (TR), Alan Kadıköy (TR), Yapı Kredi Culture and Arts (TR), Sakıp Sabancı Museum (TR) en Kundura Sahne (TR). Daarnaast maakte hij videowerken zoals pureland (2018) en twinning the theatres -1 (2022). Hij is ook onderzoeksassistent aan de afdeling Hedendaagse Dans van het Staatsconservatorium van de Mimar Sinan Universiteit.
• Kamola Rashidova studeerde ballet aan de Tashkent State National School of Dance and Choreography. Na het afronden van haar associate degree aan de afdeling Hedendaagse Dans van het Staatsconservatorium van de Mimar Sinan Universiteit, vervolgde zij haar opleiding bij P.A.R.T.S. Rashidova werkte samen met choreografen zoals Camilla Monga, Eszter Salamon, David Zambrano en Yoko Ando. Sinds 2016 is zij lid van MDTIstanbul van de Staatsopera en Ballet van Istanbul en werkt zij ook zelfstandig.
choreography Melih Kıraç ⎸ created with and performed by Kamola Rashidova ⎸ lighting design Utku Kara Costume ⎸ design Hilal Polat Music Akira Rabelais, Arvo Part (Else Torp, Christopher Bowers-Broadbent, Paul Hillier) ⎸ sound editor Berkant Kılıçkap ⎸ co-production Kundura Sahne