A Day is a Hundred Years
Scenograaf en theatermaker Jozef Wouters reageert in zijn werk steeds op een bestaande plek. In A Day is a Hundred Years verweeft hij het verhaal van Decoratelier met dat van Barry Ahmad Talib, een kunstenaar uit Sagale (Guinea) én conciërge van Decoratelier. Sinds 2019 delen ze samen het atelier. Voor A Day is a Hundred Years knipte Jozef samen met Barry duizenden blaadjes uit stof voor Barry’s boomsculpturen. Door de gesprekken die ze voerden tijdens het lange werken ontstond een verbinding tussen Sagale en Brussel. Een plek die niet daar of hier is, maar ergens tussenin.
Op de scène krijgt de façade van Decoratelier een centrale plaats. Traditionele theatertechnieken zoals infini’s en trompe l’oeil combineren Wouters en Talib met een draaiend podium en een cast die vooral uit technici bestaat. Zo ontspint de voorstelling zich tot een stedenbouwkundig plan in de vorm van een eenvoudige fabel. A Day is a Hundred Years dramatiseert de uitwisseling tussen open en gesloten, privé en publiek, die zo bepalend is voor onze stedelijke realiteit.
• Jozef Wouters (1986, BE) is een scenograaf, theatermaker en beeldend kunstenaar, die woont en werkt in Brussel. Zijn werk verhoudt zich vaak tot een specifieke locatie en gaat in dialoog met ruimtes, sociale processen en collectieve verbeelding. Sinds 2017 maakt hij structureel deel uit van Damaged Goods. In 2016 richtte Wouters samen met technisch directeur Menno Vandevelde Decoratelier op. Zijn meest recente voorstellingen zijn INFINI (2016-nu); Underneath Which Rivers Flow (2019), The Soft Layer (2019/2021/2024) en A Day is a Hundred Years (2023). Hij maakt ook scenografieën voor diverse kunstenaars en organisaties binnen en buiten de podiumkunsten.
• Decoratelier is een voortdurend evoluerend project, gevestigd in een voormalige fabriek in Molenbeek. Van 2016 tot april 2024 opereerde Decoratelier als werkruimte voor kunstenaars en broedplek voor interdisciplinaire samenwerkingen en sociaal experiment. Het eerste project dat vorm kreeg binnen de muren van Decoratelier was Atelier III (2017). In de zomer van 2020 vond in Decoratelier het openluchtfestival Something when it doesn’t rain plaats, een heterogeen programma met workshops, muziek, performances, screenings en meer, georganiseerd in nauwe samenwerking met buurtbewoners en lokale organisaties en kunstenaars. Sindsdien organiseert Decoratelier een jaarlijks zomerfestival. In 2021 ontwierp en bouwde Wouters met Decoratelier in Anderlecht het openluchtzwembad FLOW, een initiatief van Pool is Cool, samen met een 50-tal jongeren uit de buurt. Voor het tribunesysteem dat aan de basis ligt van FLOW en vele andere tribunes, scenografieën en (locatie)projecten van Decoratelier ontving Jozef Wouters een Henry Van de Velde-award 2022 in de categorie ‘Spaces’. FLOW werd in 2022 genomineerd voor de European Prize for Public Space en kreeg in 2023 een plek op de shortlist van de European Prize for Contemporary Architecture – Mies Van der Rohe Awards. In 2019 werd Jozef Wouters voor Decoratelier samen met mede-oprichter en technisch directeur Menno Vandevelde bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs (Ultima) in de categorie podiumkunsten.
text, direction, scenography Jozef Wouters ⏐ artistic collaborators Barry Ahmad Talib, Michiel Soete ⏐ performance Barry Ahmad Talib, Maya Dhondt ⏐ created in collaboration with Micha Goldberg, Naomi Lilith Quashie, Kamal Tall ⏐ light design and music composition Michiel Soete ⏐ dramaturgy (creation 2023) Bryana Fritz ⏐ dramaturgy (remake 2025) Sodja Lotker ⏐ costume design Lila John ⏐ inside eye Enzo Smits ⏐ technical director Menno Vandevelde ⏐ built by Decoratelier, Brussels (Builders: Jamy Hollebeke, Willem Rys, Jan Rymenants, Remco Wuyts, Vic Van den Bossche) ⏐ sound Wout Clarysse ⏐ light Sarah Feyen ⏐ stage Tom De Langhe ⏐ production management Vincent Focquet, Michiel Soete, Marie Umuhoza ⏐ interns Sophie Bax, Chloé Tempelhof, Freek Willems ⏐ production Damaged Goods ⏐ coproduction Toneelhuis (Antwerp), Wiener Festwochen (Vienna), PACT Zollverein (Essen), Perpodium ⏐ with the support of the Flemish Government, the Flemish Community Commission and the tax shelter measure of the Belgian Federal Government via BNPPFFF ⏐ many thanks to Kaaitheater, DE SINGEL