ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
 
 
14
 
15
 
16
 
 
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 

The Concretely WE: Voices From Within the Camp.

performance
muziek
23—24.01.2025

Mohamed-Ali Ltaief gaat kritisch aan de slag met de geluidsarchieven van het Berliner Phonogramm-Archiv, een onderdeel van het Etnologische Museum in de Duitse hoofdstad. In zijn onderzoek drijft het verhaal van Sadok Ben Rachid, een Tunesische dichter, zanger en gevangene uit de Eerste Wereldoorlog, naar boven. In zijn performance verweeft Ltaief feit en fictie losjes met elkaar.  

Tussen 1915 en 1918 voerde de Duitse overheid klankopnames uit in Wünsdorf, een gevangenenkamp nabij Berlijn, waar onder meer Sadok Ben Rachid gevangen zat. In het kader van de Eerste Wereldoorlog én het Europese kolonialisme, werden geluiden, klanken en (traditionele) muziek hier voor het eerst als ‘minder-’ of ‘meerderwaardig’ gelabeld onder een ‘ethno-muzikaal’ etiket. Ltaief verenigt het archief, Ben Rachids poëzie, maar ook Frantz Fanons toneelstuk Parallel Hands (1949) tot één performance. 

Ltaief wil een tegenverhaal creëren en zich verzetten tegen de koloniale classificatie van het archief. Sadok Ben Rachid vormt hier een goede leidraad. Zijn sonische weigering/poëzie is letterlijk én figuurlijk een tegengeluid. De performance vertrekt van diens originele klankopnames, en versmelt het met geluiden van Duitse etnomusicologen. Zo onthullen ze de houding van het Berliner Phonogramm-Archiv over deze pagina’s in de geschiedenis: als één oorverdovende stilte.

 

Mohamed-Ali Ltaief is een kunstenaar en schrijver, geboren in Tunesië en wonend in Berlijn. Zijn werk verkent noties van temporaliteit, ruimtelijkheid en geo-filosofie, en is vooral geïnteresseerd in de niet-gevestigde kunstgeschiedenis, die verloren raakte of werd achtergelaten door de singuliere, ‘universele’ geschiedenis van de moderniteit. Enkele van zijn projecten zijn Ghosts of Meaning (2019), The Path of the Sun or the Bare Life (2021) en The Strangeness of the Stranger (2021).  

Lamin Fofana is een kunstenaar en muzikant die momenteel in New York woont. Zijn muziek contrasteert de realiteit van onze wereld met wat daarbuiten ligt en verkent vragen over beweging, migratie, vervreemding en erbij horen. Zijn laatste releases zijn Ballad Air & Fire, Shafts of Sunlight en The Open Boat (een albumtrilogie). In 2021 ontving Fofana een Foundation for Contemporary Arts Grants to Artists en werd hij genomineerd voor de National Gallery Prize in Duitsland. Fofana presenteert een maandelijkse radioshow op NTS Radio, een Londense online radio. 

Tarxun (Farshad Xadjehnassiri) is een Iraanse geluidskunstenaar en stedelijk onderzoeker uit Berlijn. Die studeerde architectuur, BA aan de Azad Universiteit van Teheran en MA geluidsstudies aan de Berlijnse Universiteit voor de Kunsten. Tarxun bevraagt actief de vage grenzen van ambachten op een performatieve manier. Tarxun had installaties in TADAEX (Teheran 2016), met GAPS curatorial (Londen 2017, Teheran&Turijn 2019), Virtual AMOUR (Berlijn Art Week 2019), evenals solo en performances met Pitheorem, Nina Guo, en Fausto Mujica onder meer in, Raqs (Amsterdam 2022), en Teheran Contemporary Sounds Festival (Berlijn 2023).

concept & text Mohamed-Ali Ltaief | performance Mohamed-Ali Ltaief | with Lamin Fofana and Tarxun The Concretely WE: Voices From Within The Camp | performance part of The Striated Time performance trilogy project | with the kind support of the Mophradat consortium-commissions/2023-2025 | co-production Centrale Fies, Dro (IT), Kaaitheater (BE), and Tanzfabrik Berlin (DE) | photography Alessandro Sala (courtesy Centrale Fies) 

DUUR: 60 min.
Nagesprek
Op 23 januari is er een nagesprek met de artiest.
Toegankelijkheidsinfo
Deze voorstelling bevat stroboscopisch licht, schelle geluiden, luide muziek en diepe bassen.

Deze voorstelling behandelt opsluiting en racisme.

do 23 jan 25
20:30
vr 24 jan 25
20:30
20€
18€
14*€
12€
8€