ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

Things we know we will never know

— A Series of More-Than-Human Encounters

talk
debat
14.10.2023

Theatermaker en regisseur Manuela Infante is altijd al gefascineerd geweest door het onbekende. In haar laatste voorstelling Horizon onderzoekt ze de notie van een altijd doorlopende horizon dat niet enkel de grenzen van de menselijke kennis markeert maar ook verwijst naar dat wat buiten bereik is. Het onbekende ligt niet enkel buiten het zicht aan het einde van het universum, maar het huist ook in ons, in ons lichaam, onze biografie en onze geschiedenis.

In haar werk benadert Manuela Infante het meer-dan-menselijke vaak als een niet te kennen territorium, iets dat zowel extern als binnen het wezen zelf ligt. In de context van Horizon, zal een speciale namiddag plaatsvinden. Manuela nodigt een van haar grootste sterren ooit, de gerenommeerde natuurkundige, feministische denker en filosoof Karen Barad. Samen zullen ze de grenzen van de kennis afreizen, aan de hand van een mix van interviews, verhalen en fantasierijke verhalen.

Maaike Bleeker modereert dit gesprek en ook performers Diego Noguera en Andie Dushime sluiten mee aan.

• Manuela Infante Güell is een Chileense theatermaker, dramaturg, scenario-schrijver en muzikant met internationale uitstraling. Ze is gekend voor haar theatrale ensceneringen van hedendaagse theoretische vraagstukken en maakt werk dat zich op de grens bevindt tussen muziek, theater en filosofie. In 2021 presenteerden Kaaitheater en KVS samen haar voorstelling How to turn to stone.

• Karen Barad is filosoof, natuurkundige en feministisch wetenschapper. Barad is hoogleraar feministische studies, filosofie en geschiedenis van het bewustzijn aan de Universiteit van Californië in Santa Cruz. Barad had een vaste aanstelling in de natuurkunde voordat die zich op meer interdisciplinaire terreinen begaf. Die is vooral bekend vanwege hun theorie over agentieel realisme en is auteur van Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning (Duke University Press, 2007) en talrijke artikelen op het gebied van fysica, filosofie, wetenschapsstudies, poststructuralistische theorie en feministische theorie. Hun onderzoek is ondersteund door vele onderzoeksstichtingen en de National Endowment for the Humanities.

Maaike Bleeker is hoogleraar Theater en Performance aan de Universiteit Utrecht. In haar werk combineert ze benaderingen uit de kunsten en performance met inzichten uit de filosofie, mediatheorie en cognitieve wetenschap om te bestuderen hoe mensen betekenis geven aan wat ze tegenkomen, zowel in het theater als in het dagelijks leven, en in de wetenschappelijke praktijk. Ze is directeur van het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek (ICON) aan de Universiteit Utrecht en projectleider van Acting Like a Robot: Theatre as Testbed of the Robot Revolution, en Dramaturgy for Devices, twee onderzoeksprojecten op het snijvlak van theater en robotica. Ze publiceerde twee monografieën, Visuality in the Theatre (2008) en Doing Dramaturgy. Thinking Through Practice (2003) en heeft verschillende bundels ge(co-)editeerd, waaronder Performance & Phenomenology. (Routledge 2015), Transmission in Motion. The Technologizing of Dance (Routledge, 2016) en Thinking Through Theatre and Performance (Bloomsbury 2019).

co-curated Camila Marambio | support by ACT & Creative Europe Programma of the European Union